9 powodów, dlaczego twój zespół nie funkcjonuje poprawnie

stressed businesswoman in office9 powodów, dlaczego twój zespół nie funkcjonuje poprawnie

Zdobycie wykwalifikowanych i lojalnych pracowników to dla managera lub właściciela obiektu beauty ogromne wyzwanie. Nawet jeżeli zatrudnia specjalistów, musi jeszcze zastanowić się nad tym, jak stworzyć zgrany i współpracujący zespół. Praca w salonie urody lub spa to w dużej mierze praca grupy, w której wszyscy członkowie pomagają sobie nawzajem w dążeniu do jednego celu, a jest nim satysfakcja klienta i jego powrót po kolejne zabiegi. W jaki sposób osoba zarządzająca może przyczynić się do poprawy współpracy swojego zespołu? Są  błędy, których nie należy popełniać.

1)      Nieodpowiedni podział zadań

Chciałbyś, by każdy z twoich pracowników miał liczne umiejętności – masażystka nauczyła się zabiegów na twarz, a kosmetolog wykonywała manicure. To zrozumiałe, jeżeli masz na uwadze koszt utrzymania każdego pracownika. Niestety, często jest tak, że jedynie wydajesz polecenia zamiast zachęcać i pokazywać pracownikom, co zyskają, jeżeli będą robili to, o co ich prosisz – np. zwiększą swoją wartość na rynku pracy. Wiadomo, że nikt nie lubi być zmuszany do czegoś, czego nie rozumie. Przez to źle wykonuje swoją pracę, jest demotywowany, a jego negatywna postawa udziela się całemu zespołowi. Tego nie chcesz, ponieważ wiesz, że nikt ponownie nie przyjdzie na wizytę do specjalisty, po którym widać, że nienawidzi swojej pracy. Jeżeli chcesz tego uniknąć, to kiedy zatrudniasz ludzi, koniecznie sprawdź ich możliwości i chęci do rozszerzania swoich specjalistycznych umiejętności.

2)      Brak poczucia wkładu w znany i określony z góry cel

Jednym z powodów dużej rotacji wśród pracowników w branży beauty jest brak możliwości rozwoju. Niestety, trudno jest to zagwarantować wykwalifikowanym specjalistom, których zatrudniasz. Czy jest coś, co możesz im zaproponować, by rutyna nie doprowadziła do wypalenia zawodowego? Możesz podzielić się z nimi informacjami z kalendarza działań salonu czy spa. Rozłóż pracę na etapy: przygotowanie do promocji jesiennej, przyjęcie klientów, obsługa posprzedażowa, czyli co będziemy im proponować, by wrócili na kolejne wizyty. Spraw, by każdy pracownik miał w tym swój udział, a cały zespół żył jednym tematem: przeprowadzenie akcji promocyjnej. Dawaj wyzwania, zleć opracowanie nowego zabiegu, znalezienie najtańszych materiałów promocyjnych. Jeżeli ktoś nie będzie chciał się zaangażować w podjęte działania, to będzie to dla ciebie znak, że nie pasuje do zespołu. Nie potrzebujesz przecież osób, które przychodzą tylko, by „wykonać pracę”. Potrzebujesz ludzi, którzy żyją tym, co ty.

3)      Zarządzanie incydentalne

Często brakuje ci czasu na działania strategiczne, co objawia się później gaszeniem pożarów i szybkimi, nieprzemyślanymi decyzjami. Przez to cały zespół czuje się niepewnie, nie wie na co ma obecnie zwracać uwagę: proponować promocyjny zabieg, czy raczej skupić się na sprzedaży voucherów prezentowych? Oczywiście tobie zależy na jednym i na drugim, ale pracownicy lepiej funkcjonują, kiedy mają z góry ustalone zadania do wykonania. Jeżeli to możliwe, wyznaczaj cele i planuj działania każdego z pracowników. Naucz ich, jak mają realizować zadania, sprawdź czy robią to poprawnie, a na koniec oceń wkład włożony przez każdego z pracowników.

4)      Brak dobrego przykładu

Wydawało ci się, że gdy zostaniesz szefem, to będzie przysługiwało ci wiele przywilejów i nie będziesz musiał stosować się do ustalonych przez kogoś reguł? Nic bardziej mylnego. Teraz musisz przestrzegać zasad, które sam ustaliłeś, więc jest to dużo trudniejsze. Dlaczego? Ponieważ jeżeli łamiesz reguły, bo „możesz”, to negatywnie wpływasz na zespół i zmniejszasz znaczenie ustalonych norm zachowania. Zatem jeżeli zakazujesz prywatnych rozmów przy recepcji, to sam również tego nie rób. Jeżeli nie chcesz, by w strefie, gdzie przebywa klient, spożywane były jakiekolwiek posiłki, to przestrzegaj tej zasady i nie wchodź tam nawet z kawą. Gdy upominasz pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne poza pomieszczeniami socjalnymi, to bądź konsekwentny i również przestrzegaj tej zasady. (…)

Marta Fiłoń

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 5/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Facebook

YouTube