Nie bądź pierwszy i najlepszy! Content marketing w usługach beauty czym jest i jak go wykorzystać?

Content marketing to od kilku lat jedno z najgorętszych pojęć marketingu internetowego. Czym jest? Kolejną modą, opcjonalnym dodatkiem działań promocyjnych czy już koniecznym elementem strategii? Czy pasuje do twojej firmy i promocji usług przez nią realizowanych? Po lekturze poniższych akapitów poznasz odpowiedzi na te pytania.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć jedną istotną rzecz. Skoro czytasz ten artykuł, to na 99% znasz się na usługach beauty, spa i medycyny estetycznej lepiej ode mnie. Możemy jednak przyjąć, że moja podstawowa wiedza jest na poziomie twojego statystycznego klienta. Zatem moje postrzeganie twojej komunikacji odzwierciedlać będzie postrzeganie twoich klientów! Zacznijmy jednak od początku…

 

CZYM JEST CONTENT MARKETING

Z definicji do content marketingu zaliczyć możemy każdą treść, którą opublikujesz w internecie. Firmowy blog, wpisy na twoich profilach społecznościowych, publikowane raporty, realizowane webinary i materiały video. Wszystko, co z założenia nie jest jednostronnym komunikatem sprzedażowym, lecz ma na celu pobudzenie interakcji i zaangażowanie odbiorcy.

Najczęściej cechą tych treści jest też fakt, że nie doprowadzają one do sprzedaży „teraz, zaraz”, lecz mają przynieść efekt długotrwały i odroczony. I co ważne, content marketing nie ma zastąpić np. twojej promocji w wyszukiwarkach, e-mail marketingu czy reklamy w social mediach. Ma być ich spójnym uzupełnieniem.

 
DZIĘKI NIEMU NIE MUSISZ BYĆ „PIERWSZY”

Odczuwalną bolączką twojej branży jest opieranie się na coraz mniej efektywnych, podstawowych regułach marketingu. Większość firm jest „pierwsza”, „najlepsza” i „najskuteczniejsza”. Są to niemierzalne i nieefektywne slogany, na które coraz gorzej reagują twoi klienci.

Oczywiście nie możesz jednym cięciem zrezygnować z tych pojęć, nie zastępując ich niczym innym. I właśnie tu z pomocą przychodzi marketing treści. Chcesz, by twój salon postrzegany był jako miejsce błogiego relaksu? A może wolisz, by to pielęgnacja była najważniejsza i kojarzyła się z twoją firmą? Chcesz przyjąć strategię zbudowania eksperckiej pozycji? To klimat stworzonego przez ciebie miejsca i tego, co chcesz zaoferować swoim klientom musi narzucić narrację, z jaką tworzyć będziesz wszystkie komunikaty wychodzące z twojej firmy. To ten cel, tak jak rzutuje na twoją ofertę, tak wpływać będzie na to, co piszesz i mówisz.

Nie możesz stać dalej pomiędzy tymi elementami, mówiąc po prostu, że to najlepsze miejsce i kropka.

 

INIEKCJA CO2, A DRENAŻ LIMFATYCZNY

Pisząc poniższy artykuł, starałem się, by był on zrozumiały dla wszystkich. Specjalistyczne zwroty branży beauty zaczerpnąłem wprost ze stron internetowych salonów i klinik. Nie piszę dziś o KPI, ścieżkach wielokanałowych i behawioryzmie w marketingu, mając świadomość, że nie dla wszystkich terminy te byłyby łatwoprzyswajalne.

Tak jak dla waszych klientów nie są treści dotyczące niskiej impedancji fal radiowych. Większość z nich ma konkretny problem związany ze swoim trybem życia, zdrowiem lub wyglądem. Nie szuka branżowej wiedzy na temat zabiegów kosmetologicznych, lecz rozwiązania! Za pomocą tworzonych treści możecie im je dać. To dzięki content marketingowi powinniście budować ekspercką pozycję waszych firm, serwując merytoryczną wiedzę na temat doboru odpowiednich zabiegów, ich optymalnej liczby w celu uzyskania efektu i późniejszej pielęgnacji.

Większość z was i waszych pracowników posiada niesamowitą w oczach klientów wiedzę i nie robienie z niej pożytku to błąd! Pamiętaj też o tym, że działasz w bardzo dynamicznie rozwijającej się branży. Z każdym miesiącem trafiać do ciebie będą osoby debiutujące w takim miejscu, które mają wiele pytań dotyczących nie tylko portfolio twoich usług, lecz także technicznych kwestii związanych z wizytą w twoim salonie czy klinice. Na nie również odpowiedz, choćby w sposób zbiorczy, przygotowując kilka najważniejszych rad związanych z pierwszą wizytą. Zadbaj w taki sposób o pełen komfort twoich klientów, jeszcze zanim zdążą cię odwiedzić.

Teraz potrenujmy. Na pewno doskonale wiesz, na sprzedaży których usług zależy ci najbardziej. Pomyśl, w jaki niestandardowy i pasujący do twojej komunikacji sposób możesz zaprezentować je za pomocą opublikowanych treści?

Dam Ci kilka podpowiedzi.

Wyobraź sobie, że prowadzisz dzienne spa, skupiając się na realizacji zabiegów odchudzających. Zatrudniasz świetnych ekspertów, którzy doskonale znają się na swojej pracy. Co będzie bardziej atrakcyjne dla twoich klientów — opisanie usług za pomocą profesjonalnego języka czy np. seria wywiadów z twoimi pracownikami, podczas których omówicie gamę usług, a także zahaczycie o tematy związane z późniejszą pielęgnacją, dietą i ćwiczeniami poprawiającymi sylwetkę?

Przykład drugi. Zarządzasz kliniką medycyny estetycznej i trafia na twoją stronę klient zainteresowany usunięciem blizny. Bardziej przekona go prezentacja efektów wcześniejszych zabiegów, których dokonali twoi pracownicy, czy akapity opisujące metodę działania lasera frakcyjnego?

I na koniec, jeśli odpowiadasz za hotelowe spa, które świetnie sprawdza się jako miejsce na spokojne świętowanie urodzin w gronie najbliższych lub romantyczną randkę, to czy skuteczniejszy będzie materiał video pokazujący konkretne elementy takiego wieczoru, czy podstrona uderzająca ceną za osobę?

No właśnie! Mam nadzieję, że już lepiej rozumiesz ideę content marketingu i sposobu na jego planowanie. Treści te są dużo bardziej angażujące i budują bardziej pozytywny obraz twojej firmy. Niezależnie, czy przyjmiesz pozę eksperta, który doradza rozwiązania problemów, czy też event managera, który pomaga swoją treścią zaaranżować atrakcyjny wypad na weekend, to i tak możesz liczyć na wzrost zainteresowania swoimi usługami.

 

POKAŻ TWARZ

Dodatkowo w tę strategię marketingową możesz wpleść jeszcze jeden bardzo ważny element. W twojej branży komunikacja od konkretnej osoby jest bardziej efektywna niż komunikacja marki. Twoi klienci przychodzą do ciebie i mają styczność z pracownikami, z ludźmi, których zatrudniasz. Nie tylko z produktem. Poczują się o wiele bardziej komfortowo i bezpiecznie, gdy będą wiedzieli, że to eksperci w swojej dziedzinie, którzy z uśmiechem opowiadają o swojej pracy. Dobrym początkiem, coraz częściej praktykowanym, jest przedstawienie swojego teamu, np. na Facebooku, w sposób lekki i zabawny, ale zdjęcia z profesjonalnej sesji to jeszcze nie maksimum możliwości.

Warto zatem, tak jak budujesz kompetencje zawodowe swojego zespołu poprzez różne szkolenia, budować również ich wizerunek w oczach klienta.

Jeśli uda ci się pójść w tej strategii o krok dalej i w swoje działania promocyjne zaangażować również zadowolonych klientów, to już na pewno odczujesz korzyści przyjętej strategii. Oczywiście mam świadomość, że niektórzy z was nie przyjmą takiego stylu przez to, jakie wykonują usługi, ale w przypadku np. zabiegów relaksacyjnych jest to już w pełni możliwe.

Trend sprzedaży internetowej coraz bardziej eksponuje opinie użytkowników i ekspertów, kosztem marketingowych formułek sprzedawcy. I Ty możesz zrobić dokładnie to samo, bo przecież koniec końców twoja strona internetowa, kanał na Youtube i konto na Facebooku ma skutecznie sprzedać. Ciebie, twoich pracowników i ich kompetencje. A kto zrobi to lepiej od zadowolonego klienta? (…)

Czytaj cały artykuł w BEAUTY INSPIRATION 5/2017>>>

Piotr Urbaniak

Trener i konsultant marketingu internetowego. Członek zarządu agencji Traffic Trends, dwukrotnie nagrodzonej tytułem Deloitte Fast50 dla firm innowacyjnych technologicznie, a także pomysłodawca StoryFactory, projektu wdrażającego strategie contentowe dla polskich marek. Od lat odpowiada za tworzenie i realizację kampanii marketingowych dla projektów głównie z sektora e-commerce, w tym dla projektów związanych z branżą beauty.

Traffictrends.pl

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube