BIZNES BEAUTY OD KUCHNI – 3 DOBRE RADY DLA MANAGERÓW

Prowadzenie salonu beauty bez przemyślanej strategii to ogromne ryzyko. Branża rozwija się na tyle dynamicznie, że nieustanne śledzenie trendów i ulepszanie obsługi jest koniecznością, by móc odpowiadać na potrzeby klientów. Szczęście oraz kilka stałych klientek, może już nie wystarczyć aby osiągnąć sukces, nawet prowadząc niewielki gabinet. Poznaj najlepsze praktyki, które pozwolą Ci efektywnie rozwijać biznes.

1. Ustal procedury

2. Przemyśl dobór zabiegów

3. Stwórz pakiety

Większość z tych zagadnień próbujemy rozwiązać najprostszą metodą — prób i błędów, ale jak wiadomo, najlepiej uczyć się na cudzych. Dlatego w niniejszym artykule postaram się przestawić kilka dobrych praktyk dla managerów, które ułatwią codzienne zarządzanie firmą.

1. USTAL PROCEDURY

Z punktu widzenia osoby, która jest w branży od lat, wydaje mi się to kwestią oczywistą, jednak nadal spotykam wielu managerów, którzy zarządzają salonem z dnia na dzień, bez ustalonych harmonogramów, czy procedur wykonywania zabiegów. Tymczasem to jedna z najistotniejszych kwestii, która wielowymiarowo usprawnia pracę salonu. Procedury powinny zostać określone (i spisane) zarówno dla obsługi klienta telefonicznej i podczas wizyty w salonie, wykonywania zabiegów i szkoleń. Im bardziej rozwija się firma, tym więcej procedur należy stworzyć i dostosować do zmieniającego się funkcjonowania organizacji. Dlaczego w mojej opinii jest to tak istotne?

Po pierwsze ułatwia prace twoim pracownikom — przychodzą do pracy i wiedzą co robić, mają przygotowaną checklistę zadań, a w razie wątpliwości w konkretnych wypadkach, również mogą wspomóc się procedurą. Jako pracodawcy jesteśmy zobowiązani dawać zatrudnianym osobom narzędzia, które pomogą im tę pracę realizować i procedury są właśnie jednym z nich. Ma to także ogromny wpływ na to, jak salon odbierany jest przez klienta: gdy pracownicy znają schemat pracy, są bardziej pewni siebie, wiedzą co mają wykonać na każdym etapie konsultacji i zabiegu, co w odczuciu klienta świadczy o profesjonalizmie i tym, że jest w dobrych rękach. Dzięki temu ujednolicamy także wykonywanie zabiegów — nie może być tak, że w momencie, gdy klient z jakiegoś powodu trafi do innej kosmetyczki niż zwykle, będzie miał zupełnie inaczej wykonany zabieg, bo to świadczy o tym, że o jakości usług które oferujemy decyduje dana kosmetyczka a nie my, co oczywiście pod kątem strategicznym, jest dla nas bardzo niekorzystne. A klienci naprawdę zauważają szczegóły.

Ponadto, ustalone schematy bardzo pomagają w przypadku wprowadzania nowych pracowników, mocno usprawnia to proces ich szkoleń, który zwykle jest czasochłonny i problematyczny. Chociaż samo stworzenie procedur pracy może być trudne i wymaga dodatkowego nakładu czasu i pracy, zdecydowanie warto je stworzyć. Najważniejsze, aby były dobrze przemyślane, proste dla pracowników i realnie dostosowane do zasobów firmy.

2. PRZEMYŚL DOBÓR ZABIEGÓW

To, co masz w swojej ofercie to kluczowa sprawa i „być albo nie być” twojego biznesu. Dlatego często spotykam się z pytaniami o to, jakie sprzęty warto kupić, czy jakie zabiegi oferować. Prawda jest taka, że nie ma na to jednej, złotej recepty, bo każdy salon ma odrobinę inną charakterystykę i otoczenie. To, co radzę w takim przypadku to kilka kroków, które pozwolą dobrać najlepsze zabiegi. Krok pierwszy to dokładna analiza konkurencji. Sprawdź, co oferują salony w pobliżu lub takie, które mają podobny profil do twojego. Sprawdź dokładnie jakie zabiegi się sprzedają, o co pytają twoje klientki, czym są zainteresowane podczas konsultacji. Skonsultuj tę decyzje z zespołem, poproś o ich spostrzeżenia i dostosuj oferowane zabiegi do ich umiejętności. (…)

Kalina Ben Sira

prezes sieci Klinik La Perla

Czytaj cały artykuł w BEAUTY INSPIRATION 3/2017

Facebook

YouTube