Czy chciałabyś u siebie pracować?

img_00061

Barbara Pustkowska – kosmetolog, właścicielka Salonu Urody Evita

Jaki powinien być manager? Jakie musi posiadać cechy? Ktoś kiedyś powiedział, że najlepiej żeby był jak nawigacja w samochodzie. Kiedy pojawi się problem i pracownicy zboczą z kursu, powinien zawsze nakierować ich na właściwą drogę.

Czasy autokratycznego zarządzania zespołami na szczęście odchodzą już w niepamięć. Dziś manager musi wykazać się szerszymi umiejętnościami, niż tylko wydawanie poleceń. Jako lider powinien nie tylko wymagać od zespołu, ale też wspierać go, darzyć szacunkiem i z nim współpracować. Moje podejście do zarządzania zespołem zmieniło się, gdy zrozumiałam, że mój biznes i ja mamy do zaoferowania klientom nie tylko wykonanie usługi, ale również pewną realną wartość. Zrozumiałam, że tym co robię pomagam ludziom, rozwiązuję ich problemy i to jest moją misją.

Tak więc jeżeli w Twoim biznesie coś nie gra, może także powinnaś się na chwilę zatrzymać i zastanowić, dlaczego prowadzisz swój salon, klinikę czy spa? Jeżeli nazwiesz te powody, to masz szansę stać się managerem z misją. Postaw na to. Mów o tym wszystkim wokół. Zapraszaj do realizacji swojej wizji tylko właściwe osoby. To one będą razem z tobą tworzyły salon, a twoje wartości staną się waszymi wspólnymi. Kierując się takimi wytycznymi zaprosiłam do pracy ambitne osoby, które razem ze mną chcą tworzyć firmę i realizować mój cel. Postawiłam na relacje — staramy się na bieżąco wyjaśniać z pracownikami różne sytuacje, również te mniej przyjemne. Zawsze znajduję na to czas. Rozmowa i szacunek do pracowników jest kluczowy, od tego zaczynam. Słowa mają moc — potrafią zmotywować i podnieść na duchu. Dlatego w moich pracownikach szukam dobrych rzeczy i chwalę ich za nie. Wierzę w te zasady, bo widzę, że skutkują. W pracy spędzamy większość czasu, dlatego powinna nas pasjonować. Wówczas czujemy, że to, co robimy ma sens i jest czymś więcej, niż tylko zarabianiem pieniędzy.

Jako manager nieustannie się uczę i rozwijam, by móc stale inspirować swoich podopiecznych. Dlaczego to robię? Dopóki nie rozwinę sama siebie, nie mogę wpływać na rozwój innych. Uczę się pokory i staram się, aby nigdy nie wygrywały emocje. Obserwuję też swój zespół — to nad czym i w jaki sposób pracują poszczególni pracownicy. Wiem, które zabiegi lubią wykonywać. Widzę, że ich praca jest dla nich pasją. Z pełną odpowiedzialnością twierdzę, że każda z osób zatrudnionych u nas bardzo się rozwinęła — świadczą lepszy poziom usług niż na początku. Stają się lepsze każdego dnia.

Przez piętnaście lat prowadzenia salonu doświadczyłam wielu trudnych sytuacji, które pozwoliły mi zdobyć doświadczenie i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Dziś nie popełniam już tych samych błędów. A kiedy jakieś się zdarzają, to analizę ich przyczyn zawsze zaczynam od siebie. Co mogę zmienić? Jak to zrobić? Jakie mogę wyciągnąć wnioski, by poprawić w zespole komunikację albo jego zaangażowanie? Jeżeli chcesz sprawdzić czy jesteś dobrym managerem zadaj sobie proste pytanie — czy chciałabyś u siebie pracować? To pytanie bardzo pomaga mi się rozwijać, by być lepszym managerem i liderem.

 

Barbara Pustkowska

Kosmetolog, właścicielka Salonu Urody Evita

Artykuł pochodzi z Beauty Inspiration 6/2016

Facebook

YouTube