Czy manager może być empatyczny?

Mówi się, że na dzisiejszym rynku warunki dyktują pracownicy. Pokolenie Y i millenialsów podchodzi do pracy z zupełnie innymi oczekiwaniami i nastawieniem. To wszystko powoduje, że managerowie stają dziś przed nowymi wyzwaniami w zarządzaniu. O tym, jak sobie z tym radzić, rozmawiamy z Karoliną Cwaliną, Professional Certified Coach w ICF — PCC ICF.

BEAUTY INSPIRATION: Managerowie często czują się dziś zagubieni w nowej, szybko zmieniającej się rzeczywistości zarządzania. Jak mają rozpoznać, że potrzebują pomocy?

KAROLINA CWALINA: Najczęściej manager to czuje, ale nie potrafi zidentyfikować źródła problemu. Zauważa pewne niesnaski w zespole. Ktoś się z kimś nie dogaduje, ktoś inny chce ciągle robić coś po swojemu. Nie ma współpracy, a wszystko odbija się na wynikach finansowych. W takich miejscach jak spa czy gabinety medycyny estetycznej, gdzie główną rolę gra zespół, jeżeli nie będzie gry do jednej bramki, to trudno liczyć na sukces.

BI: Powiedziała Pani, że moment, w którym manager powinien zwrócić się o pomoc można poznać po słabnących wynikach. Może więc zamiast do coacha, powinien on udać się do specjalisty, który pomoże zwiększyć sprzedaż?

KC: Jeżeli zespół słabo funkcjonuje, to zamiast uczyć go sprzedaży, lepiej najpierw z nim popracować i zobaczyć, dlaczego pracownicy się ze sobą nie dogadują. Zamiast od razu iść do kogoś, kto ma nas wspomóc w rozwiązaniu konfliktów, najpierw trzeba samemu podjąć pewne kroki. Trzeba porozmawiać z każdym indywidualnie i z wszystkimi razem. Zastanowić się, jakie mogą być rozwiązania, aby ulepszyć tę sytuację. Jeżeli to nie przyniesie żadnego skutku, to dopiero wtedy można zgłosić się do coacha, który odkryje talenty i zasoby w zespole, ale przede wszystkim spojrzy na sytuację z zewnątrz.

BI: Podajmy konkretny przykład problemu, który pomogła Pani rozwiązać w obiekcie beauty.

KC: Ostatnio pomogłam managerowi, który miał problem ze skonfliktowanym zespołem. Obserwując z boku całą sytuację, szybko spostrzegłam, kto dolewa oliwy do ognia. Najpierw porozmawiałam z tą osobą i okazało się, że czuła się ona nierozumiana i niedoceniana. Następnie porozmawiałam z resztą zespołu, która z kolei miała odmienne wrażenie, że ta osoba jest stawiana na piedestale, a manager docenia tylko ją. Zadałam więc podstawowe pytanie — czy rozmawialiście ze sobą na ten temat? Okazało się, że nigdy nie było takiej rozmowy. To jest przykład tego, co w dzisiejszych czasach jest największym problemem — brak komunikacji. Ludzie przestają ze sobą rozmawiać. Tematy, nad którymi pracuję jako coach, to rola komunikacji i określanie ról w zespole. Rozpoznaję, kto ma jakie talenty i zasoby do tego, aby wykonywać swoje obowiązki. Dopiero kiedy określimy te rzeczy i każdy będzie wiedział, co jest jego obszarem działania, możemy liczyć na efektywne działanie.

BI: A w jaki sposób coach może wspomóc managera w budowaniu jego autorytetu wśród pracowników?

KC: Rozróżniam dwa podejścia w pracy managera. Można być managerem — szefem, czyli jedynie wymagać od swoich pracowników. Można być też managerem — liderem, czyli wymagać, ale też pokazywać zespołowi, że można na niego liczyć. I tutaj manager ma trudną rolę, bo z jednej strony chciałby być dla wszystkich dobry, a z drugiej są sytuacje, kiedy musi pokazać twardą rękę.

BI: To właśnie jest duży problem — jak zachować autorytet silnego lidera, a jednocześnie okazywać empatię swoim pracownikom. Okazywanie troski często odbierane jest jako słabość.

KC: To dlatego nie robi się jednak biznesu z przyjaciółmi. To osoby, które bardzo lubimy, a kiedy wchodzimy z nimi na ścieżkę biznesową, to wcześniej czy później pojawi się taki moment, w którym trzeba będzie pokazać twardą rękę i wówczas w relacjach zaczyna coś szwankować. To jest problem ludzki, a nie tylko managerski — co robić, żeby odłożyć na bok emocje i pokazać się od strony bardziej profesjonalnej. Złotym środkiem jest określenie jasnych zasad. Wtedy zespół ma świadomość, że jeśli nie osiągnie tego, co zamierzone, to zostanie z tego rozliczony, niezależnie od stopnia zażyłości. Zespół wtedy docenia swojego managera, kiedy widzi, że prowadzi on spójną strategię, gdzie każdy wie, jakie są jego obowiązki i kompetencje. Manager powinien więc mieć pomysł na biznes, znać się na tym co robi, mieć wiedzę w tym zakresie, dużo dawać z siebie i zapewnić poczucie, że zespół może na nim polegać. Wtedy jest prawdziwym liderem. (…)

 

Karolina Cwalina

Professional Certified Coach w ICF — PCC ICF

www.karolinacwalina.pl

www.sexyzaczynasiewglowie.pl

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 1/2017

Facebook

YouTube