Dietetyczny coaching

coaching dietetyczny825Każde ciało jest niezwykłe, niezależnie od indywidualnej oceny ludzi. Nasze ciała są naszym domem, somatyczną reprezentacją ego, skomplikowaną machiną, która umożliwia funkcjonowanie, odczuwanie przyjemności – ale i bólu. Ciało jest powodem do dumy – ale i powodem wstydu. Z niczym nie jesteśmy tak związani, jak ze swoim ciałem. Większość ludzi nie dostrzega wyjątkowości swojego fizycznego istnienia i raczej z poczuciem winy, strachu lub z żalem patrzy w lustro.

W filozofii pojawiła się niegdyś koncepcja dualizmu, a więc koncepcja, wedle której ciało było niezależnym bytem, zupełnie oderwanym i niezależnym od umysłu. Na kartach historii zapisały się niechlubne eksperymenty, a także zjawiska kulturowe, które zmieniały, niszczyły czy raniły ludzkie ciała. Dziś jest już pewne, że człowiek i jego osobowość to psychosomatyczny konstrukt, a kluczem do wszelkich zmian jest widzenie jedności ciała i umysłu oraz obopólnego, nieustannego wpływu jednego na drugie.

Jestem coachem, trenerem, sportowcem, autorką dwóch książek – w tym jednego z letnich bestsellerów „FitMIND. Schudnij bez diet”.  Pisząc ten artykuł dla czytelników Spa Inspiration, nie chciałabym powtarzać tego wszystkiego, co można dowiedzieć się z innych źródeł. Nie chciałabym też powielać informacji, inspiracji, czy ćwiczeń zawartych w mojej książce. Postaram się przedstawić kilka praktycznych przykładów i prawdziwych opowieści z życia wziętych.

Kompleksowe przemiany

Zacznę od tego, że z doświadczenia – tak własnego, jak i licznych klientów, wiem, że nie ma skutecznej zmiany bez kompleksowego podejścia do człowieka. Gdy pragniemy zmiany – nawet jeśli dotyczy ona tylko ciała, trzeba popatrzeć na tę zmianę systemowo. Jak na moje ciało wpływają emocje, moje nastawienie, nawyki? Czasem trzeba spojrzeć głębiej – jak na moje ciało wpływają przekonania o sobie, jedzeniu, świecie? Czasem trzeba postawić kawę na ławę – kim ja jestem? Co jest sensem mojego życia? Odpowiedzi na te pytania to początek zmian.

Czy terapia z coachem może wpłynąć na efektywność diet i zabiegów upiększająco – odchudzających?

Na efektywność diet i zabiegów upiększających wpływa przede wszystkim to, co klient ma w swojej głowie – nastawienie, wiara, determinacja, umiejętne zarządzanie emocjami, systematyczność i kilka innych rzeczy. Każdy, kto jest dobrym inspiratorem, potrafi motywować, słuchać, analizować i stworzyć warunki do zmiany, jest kluczem do efektywności. Może to być coach, ale może to być także ktoś, kto ma odpowiednie umiejętności. Nie jest też powiedziane, że każdy coach te umiejętności posiada.

Przypuśćmy, że klientka od lat zmaga się z nadwagą i złym samopoczuciem. Pomimo korzystania z dóbr wellness, spa i diet, nie czuje się lepiej i nie widzi wielkiej zmiany. Tutaj przydałby się coach, terapeuta lub trener rozwoju osobistego, aby popracować nad poczuciem własnej wartości, emocjami, motywacją, wypracowywaniem nawyków. Bywa, że szewc bez butów chodzi, ale jeśli coach, który sam nie ma poczucia własnej wartości pracuje z drugą osobą nad jej poczuciem wartości, staje się po prostu nieautentyczny. Niemniej sądzę, że w każdej branży przyda się pomoc i wsparcie coacha.

Jak można wykorzystać coaching w obiektach beauty?

Dobrze mieć choć jednego coacha w ramach stałej współpracy lub zespół pracowników przeszkolony z podstawowych umiejętności / narzędzi coachingowych, które mogą wykorzystywać w pracy z klientem w zakresie własnych obowiązków. Coaching w obiektach beauty można wykorzystywać na wiele sposobów. Osobiście, bywając od czasu do czasu w takich obiektach, zauważyłam kilka sfer, w których można by wykorzystać narzędzia coachingowe i rozwojowe.

Pierwsza i podstawowa sfera to oczywiście coaching jako dodatkowa oferta dla klienta. Obecnie ludzie coraz częściej szukają wyjątkowości i kompleksowości w usługach, które kupują. Widzę to w następujący sposób: klient po zakupie podstawowej usługi w obiekcie beauty ma zapewnioną minisesję coachingową, podczas której relaksuje się poprzez wizualizację, uczy się zarządzać emocjami lub buduje z coachem poczucie swojej wartości. To tylko przykłady. Wachlarz metod, narzędzi i tego, nad czym i jak z klientem pracować jest dość spory. (…)

Klaudia Pingot

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 6/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

 

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube