Inny znaczy lepszy

Woman Stretching In Hammock At BeachO specjalizacjach obiektów spa mówi się wiele. Wciąż jednak spora ich część za swój wyróżnik uważa „najlepszą ofertę” czy „wysoką jakość obsługi”. O ile wysoka jakość usług to oczywiście niezwykle istotna wartość, to z pewnością nie stanowi ona o unikalności. W jaki sposób i dzięki czemu można więc dziś zostać zauważonym? Swego rodzaju podpowiedzią są przykłady ośrodków, które znalazły już sposób na udaną realizację własnej koncepcji.

Hamulcem dla powstawania nowych, intrygujących specjalizacji jest często strach przed nieznanym. Właściciele, lękając się o rentowność hotelu, wybierają sprawdzone, znane wszystkim rozwiązania – np. egzotyczne masaże czy leczenie bólów kręgosłupa standardowymi metodami. Tymczasem właśnie w ten sposób ryzykują bardzo wiele. Dużo trudniej sprawić, by oferta dostępna w wielu innych miejscach w Polsce została zauważona. Trudniej przebić się z reklamą czy pozycjonowaniem w internecie. Poza tym myli się ten, kto uważa, że klient wybiera tylko sprawdzone rozwiązania. Gość spa lubi być miło zaskakiwany i chętnie wybiera miejsca unikalne.

Potrzeby klienta

Znaczna większość hotelowych obiektów spa nastawiona jest na obsługę najpopularniejszego typu klienta – rodziny. Dlatego niesłabnącą popularnością cieszą się certyfikacje takie jak „Hotel przyjazny rodzinie” czy „Gufik Select”, oceniające przystosowanie obiektu do potrzeb dzieci i ich opiekunów. Drugim najpopularniejszym programem pobytowym są pakiety „romantyczne” – najczęściej weekendy, podczas których pary mogą spędzić miło chwile we dwoje, razem skorzystać z masażu i ceremonii spa, zjeść kolację w nastrojowej atmosferze. Podsumowując, spa nastawione są przede wszystkim na przyjmowanie gości, którym udało się znaleźć drugą połówkę i którzy koniecznie we dwoje, a nawet we troje lub czworo, pragną spędzić wakacje w spa. Jednak to nie powód, aby skupiać się tylko na nich. Jedną z zaniedbanych przez hotelarzy spraw są oferty indywidualne – dla osób, które pragną odpocząć w pojedynkę. Specjalne, dedykowane pakiety dla singli są bardzo rzadkie – wystarczy wpisać sformułowanie „spa oferta dla singli” w wyszukiwarkę Google, aby przekonać się, że w większości wyszukania dotyczą portali bookingowych czy ofert zagranicznych. Na pierwszej stronie, na 13 wyświetleń, tylko 3 odsyłają bezpośrednio do polskich obiektów spa: Afrodyta Spa w Ośnie Lubuskim (pakiet „Wypoczynek dla singli”), ośrodek Eden (zakładka „Pobyty dla singli”) oraz hotel Duo Spa (zakładka „Pobyt indywidualny”). Wszelkie społeczne sondaże wieszczą, że osób samotnych, które nie chcą zakładać rodziny (czyli tzw. singli) przybywa. Sporo z nich to osoby bardzo aktywne zawodowo, robiące karierę, a w związku z tym dobrze zarabiające. Czyli takie, które mogą sobie pozwolić na luksusowe usługi – na przykład w spa. Być może w najbliższym czasie rynek dostrzeże, że w tej grupie gości także drzemie spory potencjał?

Children free zone

Właśnie z potrzeb klienta wyrósł pomysł na specjalizację spa w Pałacu Odrowążów nieopodal Szydłowca. Choć za granicą nie jest to nic dziwnego, w Polsce ten krok został uznany za bardzo śmiały. Manor House Spa postanowiło zadedykować swoją ofertę wyłącznie dorosłym gościom (albo prawie dorosłym, a konkretnie tym, którzy ukończyli 12 lat). Tak powstał pierwszy w Polsce „Hotel spa przyjazny dorosłym”, jak można przeczytać na stronie głównej spa. Choć niektórym rodzicom ciężko to zrozumieć, to nie dla wszystkich osób towarzystwo dzieci na wakacjach jest pożądane. Dla niektórych wyjazd do spa to czas na spotkanie z samym sobą, czas nie tylko na fizyczną, ale i duchową odnowę. Płacz i krzyk małych dzieci, głośna zabawa na basenie – to czynniki, które mogą skutecznie zakłócić takie spotkanie. Wyjazd do spa tylko dla dorosłych rozwiązuje tę kwestię – gość, który przyjechał się wyciszyć i zrelaksować na pewno nie wyjedzie zawiedziony. (…)

Agnieszka Michna

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 4/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Facebook

YouTube