Jak się wyróżnić

i otwierajaceJednym ze sposobów sprawdzenia, co jest wyróżnikiem twego biznesu jest zapytanie o to swoich klientów. Ich odpowiedzi mogą być cenną wskazówką kierunku, w którym powinieneś się doskonalić. A ty jak myślisz, w czym jesteś lepszy od konkurencji? Masz jakiegoś asa w rękawie?

Jak się okazuje, na pozór proste pytanie – “W jaki sposób twój salon, twoje spa różni się od konkurencji?”, sprawia nie lada problem. Trudności z odpowiedzią mają nie tylko prowadzący już biznes, ale też ci, którzy do jego otwarcia dopiero się przymierzają. Jednak i jedni, i drudzy muszą się z nim zmierzyć. Pierwsi, powinni je sobie zadawać cyklicznie (najlepiej co roku), po to, aby sprawdzić, czy rozwijają się w słusznym kierunku i czy to, co proponują w obliczu zmieniających się trendów rynkowych i potrzeb klienta nadal jest czymś wyjątkowym, czy wymaga już zmiany. Drudzy, planujący swój biznes, odpowiadając na to pytanie mają większą gwarancję, że to, co tworzą spotka się z autentycznym, żywym zainteresowaniem rynku.
A co na pytanie – dlaczego twój salon, twoje spa jest wyjątkowe odpowiadają managerowie i właściciele? Oto najczęstszy zestaw odpowiedzi:
– wysoka jakość obsługi,
– indywidualne podejście do klienta,
– najlepsze kosmetyki i urządzenia,
– przystępne ceny,
– wyjątkowe, designerskie wnętrza.

Wszystkie, powyższe atrybuty są jak najbardziej pożądane i konieczne na dzisiejszym rynku. Kryje się w nich tylko jedna, mała „niespodzianka”. Jaka? Skoro jako swoją wyjątkowość wymieniasz, jak wszyscy, ten sam zestaw atutów, to czy naprawdę można powiedzieć o tobie, że jesteś wyjątkowy? Dlaczego klient miałby wybrać właśnie twój salon, gabinet, spa, kiedy sam o sobie mówisz, że jesteś tak, jak wszyscy inni – masz wysoką jakość, indywidualnie podchodzisz do klienta i masz najnowsze zdobycze techniki. Te wszystkie atrybuty z pewnością doceniają twoi stali klienci, bo już się przekonali o ich wartości. Często też nawiązali już dobre relacje z twoją kosmetyczką i terapeutą. Przekonałeś też ich dobrym programem lojalnościowym i w ten sposób stali się twoimi wiernymi klientami. Niektórzy z nich pewnie pełnią też rolę ambasadorów twojej marki, polecając ją wszystkim – znajomym i nieznajomym. A co z tymi, na których także ci zależy, a którzy jeszcze nie wiedzą dlaczego warto wybrać właśnie ciebie? Co z nowymi klientami? W jaki sposób zdobyć ich uwagę i zainteresowanie? Co skłoniłoby ich do tego, aby skorzystali właśnie z twojej usługi? Jeżeli nie jesteś jeszcze rozpoznawalną marką na rynku (takie z reguły mają już inną strategię reklamową) to warto zadbać o stworzenie swego wyjątkowego atutu, który okaże się magnesem na nowych klientów. Być może już go masz. Wystarczy tylko go wydobyć na światło dzienne, oszlifować i umiejętnie uwydatnić w przekazach reklamowych. Jak to zrobić?

Zadbaj o fundamenty
Zanim zaczniesz budować elementy swojej wyjątkowości warto najpierw sprawdzić fundamenty swego biznesu. Twoje atrybuty oryginalności mają szansę rozbłysnąć w pełnej krasie tylko wówczas, gdy masz solidne podstawy w postaci aktualnej rynkowo oferty, profesjonalnego zespołu specjalistów, etc. Podobnie jak w przypadku samochodu, który oddajesz na cykliczny przegląd, tak i w biznesie beauty warto sprawdzić, czy nie zboczyłeś z kursu i czy klienci z jakiś względów nie odeszli do konkurencji.
Twój salon, czy gabinet nie funkcjonuje w oderwaniu od rzeczywistości rynkowej. Ulega różnym wpływom otoczenia (nowinki technologiczne, preferencje klientów,etc.), które należy bacznie obserwować i wprowadzać na bieżąco korektę oferty. Przydatne do tego celu będą narzędzia kontrolne, te same, których pewnie używałeś planując swój biznes. Wystarczy więc, że użyjesz ich ponownie i zrobisz:
– analizę konkurencji – brak rozpoznania konkurencji jest jednym powodów, które doprowadza do upadku wiele biznesów,
– analizę trendów i nowości rynkowych – w zależności od profilu działalności (spa, usługi kosmetyczne, medycyna estetyczna) bądź na bieżąco z nowinkami, systematyzuj trendy,
– analizę i sprawdzenie charakteru klienta – współczesny klient jest coraz bardziej świadomy i wymagający, zależy mu bardziej na jakości, profesjonalnym doradztwie, niż na rabacie.
Czy po uwzględnieniu wyników analizy twój pomysł na wyróżnienie się, jest nadal atrakcyjny? Jeżeli na przykład prowadzisz salon modelowania sylwetki, to może wyniki badania jasno wskazują, że powinieneś zainwestować w nowsze, dające lepsze i szybsze efekty urządzenia. W tej specjalizacji technologia ma ogromne znaczenie dla zdobywania przewagi rynkowej.

think different design, vector illustration eps10 graphicUnikalne cechy twojej oferty
Gdybyś zapytał swoich klientów – co jako pierwsze przychodzi im do głowy, kiedy myślą o twoim salonie, to co byś chciał usłyszeć? Jeżeli rzeczywiście usłyszysz od nich te wartości, nad których osiągnięciem stale pracujesz, to znaczy, że jesteś na słusznej drodze. Jeżeli zaś odpowiedzi twoich klientów rozmijają się z twoimi oczekiwaniami, to sygnał, że powinieneś coś skorygować.
Żeby stworzyć wyjątkową ofertę będziesz potrzebował solidnego zrozumienia potrzeb twego klienta docelowego i wyszukanych metod do spełnienia tych potrzeb.
Często prowadzący biznes beauty chcą dotrzeć do szerokiego rynku klientów i popełniają dużo błędów włączając w ofertę wiele różnorodnych usług, często więcej niż są w stanie temu sprostać. Może warto wybrać rozwiązanie „opozycyjne” i pójść drogą „wąskiej specjalizacji” w duchu któregoś z rynkowych trendów. Takim, „świeżym”, rynkowym przykładem mogą być salony kosmetyczne, które widząc znaczne zainteresowanie zabiegami makijażu permanentnego skupiły się głównie na tych zabiegach. Oferują niemalże tylko i wyłącznie te zabiegi, promują się już nie jako salon kosmetyczny, ale jako salon makijażu permanentnego. Tak więc pełna specjalizacja. Potwierdzeniem tego, że trafiły ze swoją wyjątkowością w potrzeby rynku jest fakt, iż w niektórych z nich na zabieg trzeba czekań nawet dwa miesiące.
Inny przykład to specjalizacja w rzeczywistości spa – Hotel Manor House, który swoim wyróżnikiem uczynił fakt, iż dostępny jest tylko dla osób dorosłych. Tym samym nie tylko budzi powszechne zainteresowanie, ale stał się destynacją bardzo atrakcyjną, nawet dla kochających rodziców, którzy od czasu do czasu potrzebują odpoczynku w strefie wolnej od dzieci. Świetny, oryginalny wyróżnik, a co najważniejsze spotkał się z dużym zainteresowaniem rynku. Popularność tej specjalizacji może być zapowiedzią pojawianie się kolejnych obiektów o podobnym charakterze.

Narzędzia do budowania wyjątkowości
Jeżeli nie jesteś pewien czy dobrze wybrałeś swoją cechę wyjątkową, przyłóż się do rozwinięcia swoich umiejętności i wypracuj swoją unikatowość. Oto kilka wskazówek, które mogą się okazać pomocne.

Wyróżnienie ze względu na atrybuty. Możliwe do zastosowania, w sytuacji, kiedy posiadamy produkt lub usługę o nieprzeciętnych cechach, których nie ma konkurencja. Ten wyróżnik będzie skuteczny w przypadku cech trudnych do naśladowania.
Przykład: w przypadku spa może to być nawiązanie do walorów regionu i wykorzystanie ich na wielu poziomach usług – w wystroju wnętrz, menu zabiegowym spa i kuchni. (….) 

Mariusz Nieścior, redaktor naczelny Beauty Inspiration

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 5/2015 – wydanie drukowane / e-wydanie

Facebook

YouTube