Jak utrzymać pracownika?

beauty salon workersTak jak zatrudnienie dobrego pracownika do twojego zespołu jest nie lada wyzwaniem, tak po roku czy dwóch mogą cię spotkać zadania jeszcze trudniejsze . Jakkolwiek twój pracownik byłby zadowolony z pracy z tobą, to jest… tylko człowiekiem, który może myśleć, że trawa jest bardziej zielona po drugiej stronie.

Poza tym spa to nie wieloszczeblowa korporacja, w której można widzieć przed sobą kolejne cele do osiągnięcia. Do swojego zespołu potrzebujesz ludzi, którzy będą mieli satysfakcję z wykonywania powtarzających się obowiązków. Jak sobie z tym poradzić?

Podążając za Antonym Robbinsem, przyjrzyjmy się 6 kluczowym potrzebom ludzi:

Po pierwsze – pewność

To, co utrzymuje pracownika u ciebie, to jego poczucie pewnego gruntu. Forma zatrudnienia ma tu duże znaczenie, jednak w czasie współpracy okazuje się, że czynnik przewidywalności jest także bardzo ważny. Czy twój zespół wie, czego od nich oczekujesz? Czy istnieją jasne zasady przydzielania nagród? Czy zdają sobie sprawę z tego, czego nie akceptujesz i jakie są związane z tym negatywne konsekwencje? Jeżeli wprowadzasz zamiany, to czy przypadkiem co pół godziny nie zmieniasz strategii? Kiedy wprowadzasz plany sprzedażowe, czy są one realne do zdobycia?

Po drugie – element nowości

Oczywiście mnogość osobowości klientów czyni pracę kosmetologa różnorodną. Jednak to, na co często uskarżają się pracownicy, to brak wprowadzania nowości do zabiegów, opieranie się ciągle na tych samych procedurach. Jeżeli zatrudniłeś właściwe osoby, nie takie, które przychodzą, by podbić tylko kartę pracy, to musisz zapobiegać ich poczuciu monotonii.  Jeżeli ty jako manager i zwierzchnik interesujesz się nowościami i jesteś na bieżąco z aktualnymi trendami, to jest szansa, że twój zespół także może się „zarazić” chęcią rozwoju.  W utrzymaniu pracownika pomaga także element związany z możliwością próbowania nowych rzeczy. Jeżeli on będzie czuł, że u ciebie jest w stanie realizować swoje pomysły, co czynni jego pracę ciekawszą, to tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo, że odejdzie do konkurencji, gdzie będzie musiał się trzymać sztywnych reguł. Właśnie poszukiwanie nowości i możliwość realizacji własnych projektów jest częstym powodem tego, że ludzie postanawiają działać na własną rękę. Wtedy zakładają własny biznes i wdrażają w życie swoje idee. Przecież mogliby to robić u ciebie. Bądź czujny na pierwsze sygnały znudzenia i monotonii twojego zespołu.

Po trzecie – poczucie ważności

Czy twój zespół czuje, że to co robią ma znaczenie? Czy czują się potrzebni i docenieni? Aby to zapewnić,  trzeba nauczyć się zauważać ich wkład i chwalić. To często najtrudniejsze zadanie dla zapracowanego szefa, któremu łatwiej jest zauważyć niedociągnięcia, a  nie pozytywną zmianę. A może niektórym się wydaje, że przecież na to się umawialiście – na wykonywanie obowiązków, więc nie ma potrzeby zwracać na to uwagi? Tak samo jak nagradza się strażaka za bohaterską postawę, podobnie każdy z twoich pracowników chciałby wiedzieć, że doceniasz to, co robi. Przychodzenie punktualnie? Utrzymanie nieskazitelnej czystości? Dbanie o uzupełnianie stanów magazynowych? Powiesz: to normalne, ale przecież nie kosztuje cię wiele powiedzenie czasami: „dziękuję ci za to, że tak dbasz o nasz salon”.

Oczywiście przesada nie jest wskazana, ale postaraj się jednak czasem „przyłapać” swój zespół na robieniu czegoś dobrze.  Najważniejszy jest moment, kiedy twój pracownik zrobi coś pozytywnego pierwszy raz. Zauważ to. Nawet, gdy to będzie serdeczny uśmiech, powiedz: „cieszę się, ze dziś się uśmiechasz, od razu jest inna atmosfera w pracy”. (…)

Marta Fiłoń

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 3/2015 – wydanie drukowane / e-wydanie

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube