Jak zarobić na promocji

promocja825„Zrobiłam promocję i niewiele osób z tego skorzystało, a chciałam dać usługę praktycznie za darmo”, „zrobiłam promocję, klientki skorzystały, ale więcej już nie wróciły”.  Te zwroty są ci bliskie? Jeżeli masz takie doświadczenia, to wniosek jest jeden – promocja nie została dobrze przeprowadzona.

By zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, trzeba przejść drogę przygotowań. Zanim wywiesi się plakat z napisem „promocja”, należy zadać sobie kilka ważnych pytań.

Po co robisz promocję?

Są dwa główne powody kierowania do szerokiego rynku informacji o promocji: zdobycie nowych klientów i zwiększenie obrotu. Jeżeli dopiero zaczynasz poznawać świat marketingu promocyjnego, to może ci się wydawać, że potrzebujesz od razu realizacji obu założeń. Jednak aby zrobić to efektywnie, potrzebujesz skupić się na jednym celu. Aby łatwiej było ci podjąć decyzję na którym, zadaj sobie pytanie – który z tych celów będzie łatwiejszy do zrealizowania – i na początek wybierz ten sposób. Jeżeli twój salon jest zlokalizowany przy popularnej ulicy, łatwiej będzie ci zwrócić uwagę na twoje usługi i tym samym przyciągnąć nowych klientów. Jeżeli raczej bazujesz na stałych klientach, może na początek zastanów się nad tym, jak zwiększyć sprzedaż wśród nich.

To, co chcesz osiągnąć, będzie determinowało, jaki produkt zaczniesz promować, jaką drogę promocji wybierzesz, jak powinieneś szkolić pracowników do obsługi klientów w tej sytuacji, jak przygotować wystrój salonu.

Do kogo ma być skierowana promocja?

Pewnie powiesz, że do każdego. Jeżeli jednak promocja będzie ogólna, może nie trafić w rezultacie do nikogo. Odpowiadając sobie na poniższe pytania, będzie ci łatwiej sformułować przekaz marketingowy i podkreślać zalety skorzystania właśnie z twojej propozycji:

Jakiego klienta chcesz zachęcić? Gdzie mieszka, jak trafi do ciebie? Co czyta, gdzie bywa, gdzie może zobaczyć twoją ofertę? Jakie ma problemy, które możesz rozwiązać swoimi produktami i usługami? Na czym mu szczególnie zależy? Jakie czekają go konsekwencje, jeżeli nie skorzysta z usług profesjonalisty? Ile jest w stanie zapłacić? Ile może poświęcić na to czasu? Kiedy jest mu najwygodniej skorzystać z twojej oferty? Jaką ma alternatywę?

Jakie produkty/usługi promować?

Po tym, jak odpowiesz sobie na powyższe pytania, będzie ci łatwiej przygotować ofertę. Zwłaszcza gdy zależy ci na przyciągnięciu nowych klientów, ważne jest, by klient, patrząc na twoją ofertę, pomyślał sobie „właśnie tego szukałam”. W takim wypadku zrezygnuj z promowania nieznanych zabiegów. Jeżeli nawet zaproponujesz je za darmo, to bez zrozumienia tego, dlaczego klient powinien skorzystać z tej oferty, nie będzie się u ciebie pojawiał.

W przypadku, gdy chcesz rozwinąć sprzedaż wśród stałych klientów, zaoferuj produkt komplementarny do obecnie kupowanych usług. Np. klientkom korzystającym z manicure zaproponuj promocję „tylko przy manicure odżywkę do paznokci za 30 PLN zamiast 50 PLN”. Nie sprzedawaj przy tym tych produktów w takiej samej cenie pozostałym osobom, korzystającym z innych usług. (…)

Marta Fiłoń

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 4/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube