Kiedy salon nie przynosi zysków

Fotolia_101082348_Subscription_Monthly_XXL„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – tę maksymę Goethego w widocznym miejscu powinien sobie powiesić każdy, kto prowadzi swój własny biznes. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa jest na tyle burzliwe, że wymusza na nas ciągłe wprowadzanie szeroko rozumianego rozwoju firmy.

Wystarczy odrobina nieuwagi, aby nasz biznes przestał przynosić zadowalające zyski. Szczególnie w branży beauty, która wymaga bycia na bieżąco, śledzenia pojawiania się nowych marek, urządzeń czy obecnych trendów. Brak czasu na rozwój to jeden z najczęstszych problemów przedsiębiorców.

URUCHOM POTENCJAŁ PRACOWNIKÓW

Tylko jak to zrobić, kiedy codzienne obowiązki pochłaniają cały dostępny czas? Przychodzisz do pracy pierwszy i wychodzisz ostatni. Kiedy źle się czujesz, mówisz sobie: teraz nie mam czasu na chorowanie. A kiedy wyjeżdżasz na urlop, to i tak wykonujesz zdalnie część zadań. Niestety, mam dla Ciebie przykrą wiadomość: z właściciela biznesu stałeś się jego niewolnikiem. A brak czasu wcale nie wynika z na- wału pracy, ale z nieumiejętności jej zaplanowania.

Jest i pocieszająca informacja, nasz organizm posiada ogromny potencjał umysłowy i fizyczny, z którego wykorzystujemy tylko 10 do 20%. Wniosek jest prosty, należy uruchomić pozostały potencjał, bo w biznesie chodzi o to, aby nie tylko ciężko pracować, ale także umiejętnie nim zarządzać!

To, że na początku działalności jako właściciel wykonywałeś większość zadań osobiście, było jak najbardziej wskazane. Jednak z czasem część zadań powinni przejąć pracownicy, a Ty powinieneś skupić się na zarządzaniu. Nadawać kierunek firmie, planować bieżące i dalsze działania. Ludzi, którzy działają bez planu, dotyczy poniższy cytat zaczerpnięty z „Alicji w krainie Czarów”:

– Czy możesz mi powiedzieć, którędy mam pójść? – zapytała Alicja.

– To zależy od tego, dokąd chcesz dojść. – odpowiada Kot.

– Właściwie wszystko mi jedno. – odrzekła Alicja.

– W taki razie obojętnie, którędy pójdziesz.

Żadne zarządzanie nie może być pozbawione systematycznego planowania, organizowania działalności, motywowania ludzi oraz ich kontrolowania. Mówiąc o rozwoju firmy, miej na uwadze swój własny rozwój, jak również rozwój Twojego zespołu. Pracownik, który oprócz stałego wynagrodzenia będzie mógł się rozwijać, uczestniczyć w dodatkowych szkoleniach, pozostanie wierny Twojej firmie i na pewno to doceni. Należy pamiętać, że rozwój to nie tylko wprowadzanie do oferty nowości, to również szkolenia. Większość właścicieli skupia się tylko na szkoleniach branżowych, co zwykle wiąże się z obsługą nowych urządzeń lub poznaniem nowych kosmetyków. Wyjdź poza schematy, podnieś standardy w swojej firmie i pomyśl o szkoleniach z obsługi klienta, sprzedażowych oraz zarządzania czasem. Z praktyki mogę powiedzieć, że w większości ośrodków beauty personel zna doskonale techniki zabiegowe, schematy zabiegów oraz rytuały spa, ale brakuje mu pewności siebie, ludzie nie wiedzą, co wolno, a czego nie wolno     podczas kontaktów z klientem, a to niestety znacząco zaniża ocenę obiektu. Niech Twoim wyróżnikiem będą od dzisiaj wysokie standardy obsługi klienta, a nie tylko nowy sprzęt, który nie zawsze jest rentowny i prawidłowo dobrany do koncepcji. Więcej o rozmowie z klientami pisaliśmy TUTAJ >>

Powinieneś sobie także uświadomić, że jeżeli firma nie potrafi działać bez Ciebie, to jest bezwartościowa. Nawet jeżeli generuje zadowalające zyski i ma stałych klientów, jest jak Rolls-Royce na środku pustyni, gdy skończy się paliwo w baku, staje się kupą złomu. Czy nie myślałeś nieraz z obawą, że kiedy Twoja najlepsza masażystka odejdzie z pracy, to zabierze ze sobą klientów? Czy musisz zrobić wszystko, aby tego pracownika zatrzymać?

Żadna firma nie powinna być uzależniona od jednej osoby. Na długotrwały sukces składa się zespół dobrze zarządzanych ludzi. Z punktu widzenia ekonomicznego definicja sukcesu jest krótka: biznes musi przynosić zadowalające dochody, aby móc w dalszym ciągu go rozwijać oraz inwestować w nowe projekty.

CO ZROBIĆ, KIEDY FIRMA NIE PRZYNOSI ZADOWALAJĄCYCH ZYSKÓW?

Aby móc podjąć jakiekolwiek działania, najpierw należy dokonać pełnej analizy sytuacji i stanu firmy. Bardzo często pomoc z zewnątrz firm doradczych, szkoleniowych czy audytorskich, staje się jak najbardziej wskazana.

Audyt, choć wydaje się być niesłusznie niedocenionym, powinien być jedną z pierwszych czynności inicjujących proces wychodzenia z impasu. Ta metoda jest często polecana przez specjalistów firmom, które napotkały już problem lub zatrzymały się w rozwoju bądź też nie mają pomysłu na dalszy rozwój. (…)

Beata Adamczyk manager Instytutu Zdrowia i Urody Feniks, niezależna konsultantka spa

Czytaj więcej w Beauty Inspiration 3/2016

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube