Manager spa

Face of beautiful woman on the background of business peopleIstnieje tysiące poradników poświęconych temu, jakimi cechami powinien wykazywać się przywódca i jak powinien się zachowywać, aby mieć posłuch wśród zespołu, którym zarządza. Czy podanych w nich „przepisów” nie można zastosować do stanowiska managera spa i wybierać nowego pracownika spośród kandydatów, którzy w swoim CV wyróżnili wystarczająco dużo lat doświadczenia na jakimkolwiek stopniu kierowniczym? Okazuje się, że nie.

Wielokrotnie podkreślaliśmy już, że branża spa rządzi się szczególnymi prawami. Po pierwsze, jest dobrem luksusowym, a więc zaspokajającym potrzeby wyjątkowo wymagających klientów, którzy szybko zauważają nawet najmniejsze niedociągnięcia. Po drugie, wymaga zbudowania szczególnego zaufania w relacji personelu z klientem, porównywalnego do tego, jakim obdarzani są lekarze. Tak jak w gabinecie medycznym, także w spa gość często odsłania się swoje niedoskonałości czy nagości, powierza terapeucie rozwiązanie swoich problemów. Nawet jeśli pragnie tylko się zrelaksować, ze strony personelu nadal wymagana jest wysoka dbałość o jego komfort i zapewnienie odpowiednich warunków. Jak ma się to do kwestia managera spa? Czy nie jest on zatrudniony tylko po to, aby sprawnie zarządzać firmą sporządzać grafik i analizy finansowe? W takim wypadku wystarczyłoby wykształcenie z zakresu marketingu i trochę doświadczenia w zarządzaniu jakimkolwiek pionem dowolnego przedsiębiorstwa. Jednak co z nadzorem nad personelem i funkcjonowaniem całej przestrzeni spa, jeśli nie zna się jej specyfiki i problemów, z jakimi na co dzień borykają się masażyści czy kosmetolodzy? Co z zapewnieniem najwyższego poziomu obsługi klienta? Nie obejdzie się bez dogłębnej znajomości branży.

Kosmetolog czy ekonomista?

Zdecydowana większość dyrektorów stawia na wykształcenie kierunkowe – czyli na kosmetologów, masażystów, rehabilitantów, którzy pracowali już w swoim zawodzie, co pozwoliło im na dobre poznanie specyfiki pracy w spa.

Pracownicy oczekują, że przełożony będzie dla nich wzorem, będzie wiedział o czym mówi, dlatego większym autorytetem jest osoba, która przeszła przez te same etapy zawodowe, co oni  – mówi Marta Fiedorowicz, dyrektor generalny Cottonina Villa &Mineral Spa Resort.

To logiczne i bezpieczne podejście sprawdza się w wielu hotelach, o czym mogą świadczyć także ogłoszenia w internecie, rekrutujące przyszłych managerów spa – w każdym z 10 znalezionych anonsów, wykształcenie kierunkowe (kosmetologiczne, fizjoterapeutyczne) było wymagane lub „mile widziane”. Jednak jeśli dyrektorom hoteli i obiektów spa zadać pytanie o to, co w CV najważniejsze, wcale nie będzie to wykształcenie.

Kluczem do sukcesu jest doświadczenie – mówi Wojciech Sporek, dyrektor Hotelu Spa dr Irena Eris w Krynicy Zdroju. – Wielokrotnie okazywało się, że wykształcenie pedagogiczne czy filozoficzne nie przeszkadza w pełnieniu funkcji managera spa, nie przeszkadza, a nawet pomaga również wykształcenie językowe, a hotelarskie czy „branżowe” – cóż, wiadomo, że może się przydać, ale biorąc pod uwagę szkolnictwo w naszym kraju, to nie jest żaden klucz.

Równie ważnym aspektem, branym pod uwagę w ocenianiu kandydatów na managera, jest osobowość.  Marta Fiedorowicz, dyrektor generalny Cottonina Villa &Mineral Spa, podkreśla, że jest to jeden z dwóch najważniejszych elementów w przypadku przeprowadzanej przez nią rekrutacji. Drugim elementem było zaangażowanie. Okazuje się, że cechy indywidualne to niezwykle istotny czynnik w przypadku stanowiska managera spa. Bolesław Krawiec, prezes Hotelu Medical SPA Unitral, jako 3 najważniejsze podaje: obowiązkowość, dobra współpraca z zespołem i umiejętności organizacyjne. Doskonały kontakt z ludźmi, łatwość nawiązywania relacji jest zresztą zgodnie wymieniane we wszystkich ogłoszeniach o pracę. Trudno wyobrazić sobie managera, który nie lubi swojego zespołu, nie potrafi znaleźć z nimi wspólnego języka czy woli pracować za biurkiem, z dala od reszty załogi. (…)

Agnieszka Michna

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 5/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube