Mindfulness – uważna ścieżka wellness

otwierajace (1)Świat chce być uważny. Mindfulness (po polsku tłumaczone jako „uważność”) jest ideą, która w ostatnich latach zyskuje ogromną popularność zarówno w USA czy Kanadzie, jak i w Europie. Mówią o niej światowe media, np. The Time czy Forbes, a portal Spa Finder obwołał mindfulness głównym trendem wellness w 2014 roku. Warto zatem przyjrzeć się mu bliżej i zastanowić się, jak można wykorzystać go w tworzeniu oferty ośrodka spa.

Uważność ma swoje korzenie w religiach wschodu, takich jak buddyzm czy sufizm.  Trudno ją jednoznacznie i skrótowo zdefiniować. Współcześnie mówi się, że jest to szczególny rodzaj świadomej uwagi, bycie tu i teraz bez osądzania, akceptowanie tego, co jest – takim, jakim jest w rzeczywistości.

Idea uważności

Mindfulness to podejście i techniki rozwijające świadomość umysłu i ciała. Należy zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół nas, jak i na to, co dzieje się w nas: jak reaguje ciało i psychika. Człowiek uczy się rozpoznawania i nazywania pojawiających się myśli, emocji czy przekonań. Jest to ćwiczenie umysłu, dzięki któremu rozszerza się własną jaźń. Przekłada się to tym samym na polepszenie jakości życia: przestaje się żyć na tzw. automatycznym pilocie, lepiej poznaje się siebie, pozbywa się nawykowych reakcji i zachowań, staje się bardziej kreatywnym i elastycznym.

Idea uważności została zaadaptowane do świata zachodniego przez amerykańskiego psychiatrę Jona Kabata Zinna, który w latach 70’ XX wieku stworzył kurs o nazwie Redukcja Stresu Oparta na Uważności (Mindfulness  – Based Stress Reduction, w skrócie MBSR). Program ten jest wykorzystywany do dziś. Trwa 8 tygodni i odbywa się w formie cotygodniowych, 2-3 godzinnych spotkań, poświęconych różnym ćwiczeniom uważności, takim jak: medytacje, świadome oddychanie, skanowanie ciała czy joga. Dodatkowo uczestnicy kursu zobowiązani są do codziennej praktyki zadanej im przez nauczyciela (tj. do uważnego jedzenia, spacerów, medytacji oddechowych).

Liczne badania wykazały, że udział w kursie MBSR oraz praktykowanie mindfulness na co dzień nie tylko redukuje stres, lecz także znacznie poprawia jakość życia: zwiększa umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozluźnia ciało, uspokaja umysł, zmniejsza objawy psychosomatyczne i fizyczne, np. ból. Dzięki praktykowaniu uważności wzrasta życiowa energia, poprawia się samoakceptacja i pewność siebie, polepszają się relacje z innymi. Człowiek staje się bardziej skoncentrowany i podejmuje słuszniejsze decyzje.

Group of young people have meditation on yoga class. Yoga concept. W związku z korzyściami wynikającymi z praktyki mindfulness, zyskała ona dużą popularność na całym świecie zarówno w szpitalach specjalizujących się w leczeniu takich chorób jak nadciśnienie, zawały czy choroby neurologiczne, jak i wśród psychologów i psychiatrów. W Wielkiej Brytanii pacjenci z depresją czy wypaleniem zawodowym mogą dostać skierowanie od lekarza na udział w programie MBSR lub terapii poznawczej opartej na mindfulness.

Mindfulness oraz programy rozwojowe oparte na technikach medytacyjnych zyskują duże zainteresowanie w świecie biznesu.  Firma Google wprowadziła na przykład specjalny program rozwoju osobistego „Search inside yourself” (Poszukaj wewnątrz siebie). Łączy on ze sobą praktykę mindfulness z pogłębianiem inteligencji emocjonalnej i pomaga rozwijać takie cechy, jak samoświadomość, samoregulacja, empatia czy motywacja. Pracownicy uczestniczą w seminariach i warsztatach z tego zakresu, a na co dzień mają dostęp m.in. do pokojów medytacyjnych, w których mogą znaleźć chwilę na zrelaksowanie umysłu i ciała, na podróż w głąb siebie w celu odnowienia wewnętrznych zasobów czy odnalezienia harmonii i spokoju. (…)

Joanna Nogaj

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 2/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube