Multitasking nie jest synonimem produktywności

ANNA BOROWIECKA kosmetolog, trycholog, właścicielka Reha-Med Kliniki Kosmetologii i Trychologii w Gorzowie Wielkopolskim

1. Przez lata uważano, że multitasking jest nie tylko przydatną, ale i konieczną umiejętnością, by skutecznie zarządzać sobą w czasie. Ostatnie badania pokazują, że multitasking to mit. Jakie jest Twoje zdanie?

<<Multitasking, czyli wielozadaniowość, w rozumieniu kompetencji człowieka to nic innego jak zdolność człowieka do równoległego realizowania kilku zadań jednocześnie. W pierwszy momencie mogłoby wydawać się, że jest to najbardziej pożądana cecha zarówno właściciela, jak i menagera kliniki czy gabinetu kosmetycznego, będąca synonimem produktywności. Taki ideał potrafi jednocześnie delegować zadania kosmetologom, wstawiać posta na facebooka firmowego i rozmawiać przez telefon. Niestety natura nie stworzyła nas wielozadaniowymi i należy pamiętać, że multitasking jest pochodną rozwoju technologicznego, dlatego też z jednej strony jest to bardzo przydatna umiejętność w dzisiejszych czasach, a z drugiej niesie za sobą wiele negatywnych skutków dla mózgu. Wzmaga się zużycie energii i zwiększa poziom stresu, a to prowadzi do trudności z koncentracją. Konieczność skupienia się na wielu rzeczach jednocześnie, w efekcie końcowym, powoduje niemożliwość skupienia się na czymkolwiek. Często wówczas przerywamy swoje zadania, by sprawdzić email, Messenger czy zając się czymś zupełnie innym. A takie zachowania skutkują spadkiem jakości. Niestety rozproszenie nie sprzyja żadnej pracy i powoduje, że często popełniamy błędy. Poza tym wielozadaniowa praca wydłuża jej czas i może wywoływać problemy z pamięcią zarówno krótkotrwałą, jak i długotrwałą. Nasz mózg zmuszany do częstego przenoszenia uwagi, marnuje zdecydowanie więcej energii, którą można byłoby wykorzystać na zapamiętywanie istotnych rzeczy. Zatem można powiedzieć, że wielozadaniowość może stać się pułapką.

 

2. W jaki sposób postrzegasz rolę koncentracji w prowadzeniu biznesu i swojej własnej efektywności?

<<Koncentracja jest kluczowa dla odniesienia sukcesu. Po latach prowadzenia Reha-Med Kliniki Kosmetologii i Trychologii uważam, że głównym narzędziem do zapanowania nad swoimi rezultatami jest koncentracja. To umiejętność wyłączenia się z tego, co zbędne i rozpraszające, a skupienie się na tym, co potrzebne i istotne, żeby stało się to, czego chcemy. Koncentracja pozwala mi precyzyjnie zaplanować harmonogram działań rozwojowych w mojej Klinice, potrzebnych do realizacji poważnych zadań biznesowych i osobistych, jednocześnie realizując się w wielu rolach życiowych. To istotna umiejętność, która wpływa bezpośrednio na jakość osiąganych rezultatów, a jej ostatecznym efektem jest doprowadzenie spraw do końca. Koncentracja nie tylko jest kluczem do odniesienia sukcesu w życiu zawodowym, czy sporcie, ale pozwala zaoszczędzić wiele czasu na życie prywatne i regenerację.

 

3. Czy koncentracji można się nauczyć? Jaki jest skuteczny sposób na odpowiednie zarządzanie swoją uwagą?

<<Koncentracja jest umiejętnością i jak każdej innej umiejętności można się jej nauczyć. Jest sporo metod i technik poprawiających koncentrację. Bardzo ważnym elementem jest kondycja fizyczna. Regularny wysiłek fizyczny doskonale kształtuje w nas umiejętność koncentracji i przy okazji dotlenia. Warta uwagi jest wizualizacja czyli tworzenie i utrzymywanie przez krótki czas prostych obrazów w swojej głowie. Początkowo wystarczy jeżeli uda Ci się skupić uwagę przez kilka sekund, a wraz ze wzrostem doświadczenia będziesz wydłużać czas, a proste obrazy zamienisz na wielozmysłowe wizualizacje. Kolejną techniką jest pisanie streszczeń artykułów, ofert zabiegowych itp. Dzięki tej metodzie poprawiamy również umiejętność zwięzłego przekazywania myśli.

 

4. Czym dla Ciebie jest efektywne wykorzystanie czasu?

<<Zmorą naszych czasów jest umiejętność i konieczność zajmowania się kilkoma rzeczami na raz. Uważam, że nie jest to jednak droga prowadząca do sukcesu. Idąc tym torem na niczym nie koncentrujemy w pełni naszej uwagi, a to oznacza, że dużo płycej przetwarzamy informacje niż to ma miejsce w sytuacji, kiedy skupiamy się na jednej rzeczy. A to właśnie głębokość przetwarzania informacji decyduje o tym ile zapamiętamy i jakie podejmiemy decyzje. Nie jesteśmy w stanie zmienić biegu czasu ale świadomie możemy wpłynąć na zwiększenie własnej efektywności poprzez jego właściwe gospodarowanie. Dlatego też jestem zwolenniczką podzielenia czasu na: czas pracy i czas regeneracji. Łączenie albo przeplatanie zadań pomiędzy tymi dwoma przestrzeniami ostatecznie nie pozwoli nam uzyskać satysfakcjonującego efektu w żadnej ze sfer życia. Niesamowicie ważny jest balans pomiędzy pracą, a życiem prywatnym i nie należy, o tym zapominać. Skoro czasu nie możemy rozciągnąć ani wydłużyć, to musimy nauczyć się efektywnie nim zarządzać. Ważne jest wykluczenie tzw. „pożeraczy czasu” czyli bezproduktywnych czynności, które wykonujemy świadomie lub nieświadomie – wielogodzinne przeglądanie Facebooka, Instragrama lub ogólne przeglądanie Internetu w celach rozrywkowych. Konieczne jest założenie celu, a następnie określenie planu jego realizacji. W związku z tym, że moje cele dzielą się na te bliższe i dalsze, bardziej i mniej priorytetowe, w codziennych działaniach opieram się na metodzie Parteo. Jej głównym założeniem jest podział zadań według ważności w trzech krokach. Po pierwsze należy stworzyć pisemną listę wszystkich zadań, które należałoby wykonać w określonym czasie. Po drugie – podzielić na zadania typu A, B, C. I tak np. A – to bardzo ważne czynności, których nie możemy delegować innym pracownikom.

 

5. Mówi się, że najwięcej koncentracji tracimy, gdy przerzucamy uwagę z zadania na zadanie. Jak tą wiedzę wykorzystać w skutecznym prowadzeniu biznesu, który przecież wymaga wykonywania wielu zadań jednocześnie?

<<W natłoku obowiązków mogłoby się wydawać, że wielozadaniowość to idealna cecha. Jednak przerzucanie uwagi z jednego zadania na drugie znacząco obniża koncentrację, a co za tym idzie efektywność naszej pracy.

 

Wypowiedź jest częścią artykułu „Sztuka koncentracji”>>>
Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube