Nadążyć za konsumentem

i-venusRozważając możliwości i zagrożenia dla branży usług kosmetycznych trudno jest nie czerpać optymizmu z najlepszego wsparcia jakie można sobie wyobrazić – kultury. Od wielu tysięcy lat kobiece piękno budziło zachwyt i choć ideały piękna w różnych epokach bardzo różniły się między sobą, jedno jest pewne – każde czasy posiadały swój kanon, wyznacznik, do którego dążono. I tak jak 24 tysiące lat temu czczono Wenus z Willendorfu, dziś wielbi się urodę Angeliny Jolie, Penelope Cruz czy Scarlett Johansson.

Rzymski poeta Owidiusz dwa tysiące lat temu namawiał kobiety do dbania o swoją urodę takimi słowami: „Najpiękniejsza z kobiet gaśnie, jeśli zabiegów nie czyni dookoła swej toalety, choćby miała czar Bogini.” Dziś, w erze nowych mediów, presja zdaje się być jeszcze większa. Z telewizorów, prasowych reklam, komputerowych ekranów czy billboardów spływają na nas idealne ciała o pięknych twarzach, często wyidealizowane obróbką graficzną. Zachowanie młodości i szczupłej sylwetki stało się jednym z głównych nurtów kultury masowej. Prawdopodobnie dlatego branża kosmetyczna jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Wartość rynku kosmetycznego ogółem w Polsce szacuje się na 20 miliardów zł i przewiduje się, że do końca przyszłego roku wzrośnie do 23 miliardy zł. Udział kosmetyki profesjonalnej w ogólnej wartości szacuje się na około 1,7 miliarda, ale jej szacowany przyrost to około 7% rocznie. Możemy więc mieć wielki apetyt i ambitne cele. Musimy jedynie być świadomi i możliwości i zagrożeń.

Zagrożenia dla kosmetyki profesjonalnej
Jednym z największych i stale nabrzmiewających zagrożeń jest rynek drogeryjny, zwłaszcza drogerie sieciowe, oferujące wiele profesjonalnych marek kosmetycznych, dając konsumentom możliwość samodzielnego wykonania wielu zabiegów, po które do niedawna trzeba było wybrać się do salonu kosmetycznego. I tak na drogeryjnych półkach pojawiają się:

– produkty profesjonalne do pielęgnacji domowej (kremy, zmywacze)
– produkty profesjonalne do zabiegów (pilingi, ampułki, maski)
– produkty do rytuałów spa (pilingi, sole, błota)
– woski, podgrzewacze do wosków
– parafiny, podgrzewacze do parafiny
– lakiery hybrydowe, lampy uv
– urządzenia ipl
– urządzenia do terapii światłem led
– dermo rollery

 

i - angelina

Tak, jak 24 tysiące lat temu czczono Wenus z Willendorfu, dziś wielbi się urodę Angeliny Jolie, Penelope Cruz czy Scarlett Johansson.

Potrzeby klientów rynku kosmetyki profesjonalnej
Zapytaliśmy zatem stu osób będących klientami salonów kosmetycznych jakie są ich oczekiwania względem świadczonych tam usług. I chociaż badanie nie miało ściśle naukowego charakteru, jego wyniki pozwoliły na wyłuskanie najbardziej istotnych potrzeb konsumentów rynku kosmetyki profesjonalnej. Pytani przyznawali wartość punktową od 1 do 5 w zależności od istotności danego czynnika: skuteczność zabiegów, relaks, profesjonalna wiedza personelu, miła atmosfera, przystępne ceny. Jak się okazało zdecydowana większość konsumentów oczekuje skuteczności i profesjonalnej wiedzy – łącznie aż 56,2% wartości, a przystępne ceny były najważniejsze tylko w 9,87%.

 

Oczekiwania konsumentów usług kosmetycznych.
Prawdopodobnymi przyczynami takiego stanu rzeczy, poza presją kultury i szerokimi możliwościami samodzielnego dbania o urodę są: rosnąca świadomość konsumentów i gwałtowny rozwój medycyny estetycznej. Wyniki ankiety zdaje się potwierdzać raport z badania rynku profesjonalnych produktów i usług kosmetycznych 2014, opracowany przez Beauty Business Partner „Klienci poszukują zabiegów z szybkim, widocznym i utrzymującym się efektem oraz krótkim okresem rekonwalescencji(…) Hitami sprzedażowymi są więc zabiegi opierające się o preparaty aktywne wprowadzane za pomocą specjalistycznych urządzeń (…)”. W obliczu takich zmian na naszym rynku jeszcze ważniejsze staje się więc stałe podnoszenie kwalifikacji personelu gabinetów kosmetycznych w kontekście wiedzy merytorycznej i opieki nad klientem oraz świadomy wybór marki kosmetycznej, gwarantującej widoczne rezultaty zabiegowe potwierdzone badaniami, a także dające możliwość współpracy z parkiem maszynowym.
Pozostając otwartymi na naszą dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość i podążając za oczekiwaniami konsumentów możemy nieustannie czerpać satysfakcję z uczestniczenia w odwiecznym nurcie składania hołdu pięknu.
Sylwia Modrzejewska
dyrektor sprzedaży Skin Care Division, doświadczony doradca spa&wellnes
www.dibimilano.pl

 

źródła:
– raport ministerstwa skarbu państwa na temat polskiego rynku kosmetycznego z kwietnia 2014
– internet, dane firmy Deloitte 

– Kline, Professional Skin Care 2013: Europe Market Analysis and Opportunities (dla Alfaparf Group)

–  raport z badania profesjonalnych produktów i usług kosmetycznych 2014 – Beauty Business Partner Sp. z o.o.

Artykuł pochodzi z Beauty Inspiration 5/2015 – wydanie drukowane / e-wydanie

 

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube