Nawyki: opinie managerów

ARLETA TURKACZ manager spa w Hotelu Lidia

Nawyki kontra chaos

1. Czy masz świadomość, że niektóre Twoje zachowania i decyzje są nawykowe? Kiedy działasz na autopilocie?

«Wydaje mi się, że nawyki to cecha czysto ludzka. Każdy jakieś ma. W naszej pracy – w zarządzaniu, podobnie zresztą jak w każdej innej, w naturalny sposób „wychodzą” cechy naszych osobowości. Jeśli ktoś ma do czegoś tendencje, to ona ujawnia się zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. To nieuchronne. Zwłaszcza, gdy pracuje się w jednym miejscu, z konkretnym zespołem przez wiele lat. Malo tego – jako człowiek zbudowany z chaosu, uważam, że nawyki są bardzo potrzebne. Pomagają uporządkować przestrzeń i relacje. I mówię to jako osoba lubiąca zmiany.

2. Które Twoje nawyki są korzystne i pozytywnie wpływają na Twój biznes/ życie? Daj przykład.

«Dobrym nawykiem są z pewnością regularne spotykania z całym zespołem. Są one konieczne. Przypominamy sobie podczas nich o naszych standardach,  filozofii spa… Być może brzmi to górnolotnie, ale takie rozmowy naprawdę przekładają się na jakość naszej pracy i atmosferę w załodze. Drugim nawykiem, o który moim zdaniem warto wspomnieć, jest uczestnictwo managera w pracy… recepcji. To najlepsze miejsce do zweryfikowania prawdziwych potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Poznania ich oceny naszej oferty – co o niej sądzą i co chcieliby zmienić.

3. Które Twoje nawyki są niekorzystne i negatywnie wpływają na Twój biznes/ życie? Daj przykład.

«Negatywna jest rutyna, która prowadzi do stagnacji. Jeśli nawet przygotujemy najlepszą na świecie ofertę, to po jakimś czasie, jeśli nie będziemy jej weryfikować – oferta straci swoją świeżość. Dlatego konieczne jest złapanie dystansu i przeprowadzanie raz na jakiś czas oceny naszych działań. Pomocne w tym są m.in. wyjazdy i spotkania z innymi ludźmi. Mi osobiście wiele daje udział w konferencjach Beauty Inspiration. To świetna okazja, by przekonać się jak pracują inni. Zawsze po takich spotkaniach wracam do domu i do pracy z głową pełną pomysłów.

4. Czy masz patent na to, jak zmieniać nawyki? Kiedy ostatnio udało Ci się czegoś oduczyć lub czegoś nauczyć?

«Wiele rzeczy nadal robię instynktownie i spontanicznie, a w prowadzeniu działu przydaje się planowanie i praca wg „check listy”. Dlatego pracuję nad sobą nieustannie, korzystam ze szkoleń, kursów, czy warsztatów. Po każdym z nich nabieram dobrych nawyków, bo one często ułatwiają życie.

5. Jak odnosisz się do powiedzenia, że nawyki są naszą drugą naturą oraz sentencji, że najpierw my budujemy nawyki a później one budują nas?

«Nie mam co do tego wątpliwości. Podobno już po 21 dniach rzeczy, które powtarzamy wchodzą nam w krew. Nawyki przechodzą w rytuały, a później – niestety zdarza się, że nawet w uzależnienia. Jeśli są to dobre nawyki – nie ma w tym nic złego. Gorzej gdy nie do końca są one pozytywne… Czasami o tym, że dany rytuał nie jest dobry musimy przekonać się sami. Rozpoczynam dzień od kawy i ciastka zamiast od śniadania. Nawyk dyskusyjny ale mój.

 


 

AGATA WENDZONKA właścicielka sieci salonów Kandara

Kluczem jest umiejętność zauważenia nawyków i ich ocena

1. Czy masz świadomość, że niektóre Twoje zachowania i decyzje są nawykowe? Kiedy działasz na autopilocie?

<<Jest oczywistością, że część decyzji managerskich jest decyzjami nawykowymi, szczególnie ta część, która łączy się z decyzjami dotyczącymi kwestii powtarzalnych, jak np. organizacja pracy. Może być z tym kłopot, w sytuacji gdy decyzja nawykowa podejmowana jest wówczas gdy sytuacja jest szczególna i wymaga głębszej analizy, np. nowa inwestycja. Taka decyzja musi być poprzedzona analizą finansową, sporządzeniem biznes planu itp. Na to trzeba uważać, ponieważ najczęściej popełnia się wtedy błędy. Na autopilocie działam zawsze wtedy, kiedy podejmuję decyzje związane z codziennym prowadzeniem biznesu.

2. Które Twoje nawyki są korzystne i pozytywnie wpływają na Twój biznes/ życie? Daj przykład.

<<Korzystnym jest nawyk systematycznej pracy, np. każdego ranka przeglądam harmonogramy wizyt każdego z salonu na dany dzień. W ten sposób jestem w stanie szybko wychwycić ewentualne błędy w zapisach i zareagować na nie. Korzystnym nawykiem jest także szybka reakcja na zmieniające się potrzeby klientów i dostosowanie sprzedawanych usług do ich potrzeb.

3. Które Twoje nawyki są niekorzystne i negatywnie wpływają na Twój biznes/ życie? Daj przykład.

<<Czasami łapię się na tym, że odkładam załatwienie niektórych spraw na później. Sprawy się nawarstwiają i niestety stają się trudniejsze do załatwienia, np. rozmowy z pracownikami dotyczące ich zaniedbań. Lepiej podjąć trudną decyzję od razu niż jej podjęcie zostawiać na przyszłość.

4. Czy masz patent na to, jak zmieniać nawyki? Kiedy ostatnio udało Ci się czegoś oduczyć lub czegoś nauczyć?

<<Najistotniejszą kwestią (jeżeli można mówić w tym przypadku o patencie) to w ogóle nauczenie się wychwytywania złych nawyków. To jest bardzo ciężkie. Jeżeli mamy taką zdolność, to pozwala nam to na usprawnienie biznesu i życia, np. w ostatnim czasie usprawniłam dokonywanie wszelkich płatności, dokonując ich w wyznaczone dni dwa razy w miesiącu. Zazwyczaj robię to samodzielnie, kontaktuję się z kontrahentami, ponieważ porządek w tym zakresie jest podstawą funkcjonowania firmy. Osobista piecza nad wydatkami pozwala mi racjonalizować koszty.

5. Jak odnosisz się do powiedzenia, że nawyki są naszą drugą naturą oraz sentencji, że najpierw my budujemy nawyki a później one budują nas?

<<Prawdziwym jest powiedzenie, że nawyki są drugą naturą człowieka, ponieważ często w sposób nieświadomy, kierujemy się nawykami w swoim życiu. Kreujemy w swojej codzienności nawyki, powstają one w naszym życiu i mają na nie wpływ. Te dobre powinniśmy pogłębiać, z tymi złymi powinniśmy skutecznie walczyć. Wiem z autopsji, że walka ze złymi nawykami jest czasami bardzo ciężka, ale przy dużej cierpliwości można im dać radę.

 



Budujmy dobre nawyki metodą małych kroczków

WERONIKA PIÓRO właścicielka salonu Contour Studio

1. Czy masz świadomość, że niektóre Twoje zachowania i decyzje są nawykowe? Kiedy działasz na autopilocie?

<<Oczywiście! Malo tego bardzo świadomie i celowo staram się, by niektóre z moich nawyków – rzecz jasne te dobre – weszły mi w krew tak, bym wykonywała je wręcz automatycznie. Dzięki temu będę miała pewność, że o nich nie zapomnę, że będę ich przestrzegać i realizować to co dla mnie dobre każdego dnia. Dobrym przykładem jest picie dużej ilości wody, lub odpowiednie mycie twarzy. Dzięki nawykom takie drobne czynności robimy automatycznie nawet w najbardziej pracowite i szalone dni. Nawyki uporządkowują nasze życie i sprawiają, że wiele rzeczy staje się łatwiejsze.

2. Które Twoje nawyki są korzystne i pozytywnie wpływają na Twój biznes/ życie? Daj przykład.

<<Zawsze przychodzę do pracy co najmniej 20- 30 minut wcześniej. Dzięki temu mogę sobie pozwolić na poranny rytuał – przygotowuję sobie kawę, spokojnie się przebieram, przygotowuję gabinet na cały dzień, tak by później – już w obecności pacjentów, nic mnie nie rozpraszało. To bardzo ułatwia pracę. Staram się też zawsze wykorzystywać każdą wolną chwilkę. Kiedy – na przykład, pacjent ma już nałożoną maskę i musi poleżeć kilkanaście minut, ja staram się w tym czasie posprzątać gabinet i przygotować się do kolejnych zabiegów. Dzięki temu po wyjściu danej osoby nie muszę gorączkowo porządkować przestrzeni, ale mam chwilkę wytchnienia.

3. Które Twoje nawyki są niekorzystne i negatywnie wpływają na Twój biznes/ życie? Daj przykład.

<<Jednym z najbardziej dokuczliwych problemów jest to, że często brakuje mi czasu, by spokojnie zjeść. W takich sytuacjach często sięgam po batonika, lub coś równie niezdrowego. Efekt jest taki, że gdy jestem głodna, jestem też jednocześnie poddenerwowana. A nie lubię i nie chcę taka być.

4. Czy masz patent na to, jak zmieniać nawyki? Kiedy ostatnio udało Ci się czegoś oduczyć lub czegoś nauczyć?

<<Myślę, że nawyków najłatwiej pozbywać się na zasadzie małych kroczków. Kilka tygodni temu obiecałam sobie, że poważnie ograniczę ilość słodyczy w diecie. Nie wyeliminowałam ich zupełnie, tylko nałożyłam na siebie ograniczenia – mogę jeść słodkości tylko w niedzielę. Dzięki temu czuję się znacznie lepiej.

5. Jak odnosisz się do powiedzenia, że nawyki są naszą drugą naturą oraz sentencji, że najpierw my budujemy nawyki a później one budują nas?

<<Jakiś czas temu przypadkiem natknęłam się na książkę o sile nawyków. Jedną z jej głównych tez jest to, że nasze życie to jeden wielki nawyk. I ja się z tym zgadzam. Tyle tylko, że trzeba przy tym pamiętać, że nawyki nie determinują nas bezwarunkowo. Mamy nad nimi kontrolę – te złe trzeba minimalizować, lub jeśli to możliwe – eliminować, zaś te dobre – budować. Ważne jest przy tym zachowanie równowagi. Nie wolno się karać, czy też restrykcyjnie podchodzić do przestrzegania takich drobnych zasad. Warto zaczynać powoli i realizować rzecz po rzeczy. Na przykład – warto od razu po wstaniu z lóżka je pościelić. Z pewnością docenimy to gdy wrócimy z pracy. Kiedy już takie ranne porządkowanie wejdzie nam w krew, warto zrobić kolejny krok i np. wprowadzić krótką gimnastykę. Takie niewielkie nawyki naprawdę dużo uławiają i sprawiają, że nasze życie zyskuje nową jakość.

Wypowiedzi pochodzą z Beauty Inspiration 1-2/2019>>>
Przeczytaj cały artykuł „Nawyki, które nas tworzą” z Beauty Inspiration 1-2/2019>>>
Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube