Jak obniżyć koszty funkcjonowania gabinetu beauty

Jak obniżyć koszty funkcjonowania gabinetu bez szkody dla jakości usług? W których obszarach możemy liczyć na znaczne oszczędności, a które wydatki są nie do ruszenia? Przeanalizujmy krok po kroku, w jaki sposób można wydawać mniej bez straty na jakości usług.

Większość właścicieli gabinetów kosmetycznych zadaje sobie pytanie, co mogliby zrobić, żeby więcej zarabiać. Zanim zaczniemy myśleć o reklamie i pozyskiwaniu nowych klientek, warto przyjrzeć się gabinetowym finansom i poszukać możliwych oszczędności. Być może okaże się, że nasze dochody znacznie wzrosną tylko dzięki redukcji kosztów.

 

OSZCZĘDNOŚCI NA ZAKUPACH

Nie chodzi o to, żeby kupować gorsze produkty, bo to z pewnością odbije się na jakości wykonywanych usług. Przy odrobinie zaangażowania można jednak znacznie obniżyć koszty regularnych zakupów kosmetyków i innych produktów potrzebnych do pracy w gabinecie. Sposoby na obniżenie kosztów zakupów:

  • Negocjowanie cen — to wciąż niepopularny, ale bardzo skuteczny sposób na obniżenie kosztów. Większość sprzedawców jest przygotowana na drobne obniżki cen, które kumulując się, mogą skutkować naprawdę sporymi oszczędnościami. Negocjacje są normalnym elementem biznesowej współpracy między firmami. Nie ma powodu, żeby krępować się z zadaniem pytania o możliwość negocjacji ceny.
  • Zakupy hurtowe — warto zgromadzić środki, które pozwolą robić większe zakupy. Hurtowe zamówienie jest świetnym pretekstem do uzyskania bardziej atrakcyjnej ceny. Bardzo często można również wynegocjować darmową dostawę lub bonusowe produkty.
  • Porównywanie cen — ten sam produkt w kilku miejscach może mieć zupełnie inną cenę. W erze sprzedaży internetowej i dzięki temu zakupów na terenie całego kraju porównywanie cen wymaga wyłącznie poświęcenia odrobiny czasu. Może okazać się, że na jednym produkcie zaoszczędzimy kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt złotych.
  • Szukanie ofert z darmową wysyłką — wiele sklepów internetowych oferuje ją np. przy zakupach za 100 lub 200 zł. W ten sposób oszczędzimy ok. 10-15 zł na całym zamówieniu.
  • Polowanie na promocje — warto zapisać się na newslettery z różnych hurtowni, śledzić ich facebookowe profile, a także korzystać z dni, w których wiele sklepów masowo obniża ceny, np. Black Friday.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że co miesiąc potrzebujemy 10 produktów po 40 zł za sztukę, które kupujemy w okolicznej hurtowni kosmetycznej. Daje to łączny, roczny koszt w wysokości 4 800 zł. Udało nam się znaleźć konkurencyjną ofertę w Internecie, dzięki której oszczędzimy 5 zł na produkcie. Dodatkowo upolowaliśmy promocję, która obniża cenę o 5 zł. Za sztukę zapłacimy więc 30 zł. Przy zakupach powyżej 200 zł możemy liczyć na darmową wysyłkę. Biorąc pod uwagę, że kupujemy jednocześnie 120 opakowań na cały rok, negocjujemy dodatkowy rabat w wysokości 200 zł. Zamówienie będzie kosztować: 30 zł x 120 sztuk = 3 600 zł — 200 zł rabatu = 3 400 zł

W sumie oszczędzamy 1 200 zł tylko na jednym produkcie. Oczywiście ciężko zakładać, że zrobimy zapas na cały rok, ale ten przykład świetnie obrazuje skalę oszczędności, którą możemy uzyskać, zmieniając swoje przyzwyczajenia zakupowe.

Te same zasady warto wykorzystać w innych obszarach. Możemy np.:

  • renegocjować wysokość czynszu
  • poszukać atrakcyjniejszej oferty na telefon, prąd, terminal, konto bankowe itd.
  • porównać cenniki dostawców oprogramowania dla gabinetów i poczekać z przedłużeniem umowy na black friday lub cyber monday.

 

INWESTYCJE — SPOSÓB NA DŁUGOTERMINOWE OSZCZĘDNOŚCI

Inwestycje raczej nie kojarzą się z oszczędzaniem, ale warto spojrzeć na sprawę w długoterminowej perspektywie. Jeśli co miesiąc wydajemy mnóstwo pieniędzy na sterylizację narzędzi, to może warto rozważyć zakup własnego autoklawu? Każdą taką decyzję trzeba dobrze przemyśleć i przeliczyć, ile dokładnie możemy zaoszczędzić oraz kiedy nasza inwestycja zacznie się zwracać.

 

POZBĄDŹ SIĘ ZBĘDNYCH KOSZTÓW

Przyzwyczajenie jest największym wrogiem oszczędzania. Często właśnie z tego powodu, z braku czasu lub po prostu z braku chęci, wydajemy dużo pieniędzy na rzeczy, które tak naprawdę w danej chwili są zbędne. Każdy taki wydatek liczony osobno nie stanowi dla nas dużego obciążenia, jednak po zsumowaniu wszystkiego, często okazuje się, że marnujemy naprawdę sporo pieniędzy. Jeśli mamy 5 niepotrzebnych, comiesięcznych wydatków w wysokości 30 zł, to w skali roku tracimy w ten sposób 1 800 zł! Pomyśl, ile klientek musisz przyjąć, żeby na to zarobić! (…)

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 1-2/2018>>>

Anna Wydra-Nazimek

mgr kosmetolog, specjalistka do spraw marketingu w branży beauty z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi bloga dla właścicieli i managerów gabinetów kosmetycznych na temat skutecznego marketingu i zarządzania salonem: https://gabinetodzaplecza.pl.

Czytaj ten cały artykuł po zapisaniu się do newslettera:

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube