Jak przygotować spa na wakacje?

Czy okres wakacyjny wymaga wyjątkowej strategii organizacyjnej i promocyjnej dla hoteli? W jaki sposób zaplanować działania, aby czas wzmożonego ruchu w sezonie letnim zapewnił jeszcze większe zyski? Jak uniknąć pułapki „klęski urodzaju”?

Długie weekendy napędzają biznes spa w Polsce. Jednak kumulacja odwiedzin przypada na okres wakacyjny. To wtedy kurorty i uzdrowiska zarówno nad morzem, na Mazurach jak i w górach pękają w szwach, bo Polacy coraz chętniej korzystają z wypoczynku w rodzimym kraju. Większość managerów twierdzi, że do wysokiego obłożenia przygotowuje się osobowo i materiałowo na podstawie doświadczeń z lat ubiegłych.

OFERTY SPECJALNE ZAMIAST ZNIŻEK?

Wielu właścicieli spa uważa, że sezon letni to idealny okres na zwiększenie wolumenu sprzedaży. Coraz częściej, planują razem z działem marketingu specjalnie szyte na tę porę roku oferty zabiegowe i pakiety pobytowe. Można wśród nich znaleźć zabiegi nawilżające skórę wysuszoną przez słońce, relaksacyjne masaże z elementami akupresury pozwalający poczuć się komfortowo nawet w upalne dni. Najczęściej są to „perełki zabiegowe” skomponowane w ofertę specjalną w atrakcyjnych cenach. — Do dyspozycji gości oddajemy letni program zabiegów. Są to przede wszystkim pielęgnacyjne zabiegi na ciało z efektem głębokiego nawilżenia i regeneracji, przy jednoczesnym użyciu delikatnych peelingów nie podrażniających skóry. Wyjątkowe rytuały z chłodzącymi okładami na ciało dają uczucie świeżości i głębokiego odprężenia, a starannie dobrane przez terapeutów spa techniki masażu na bazie organicznych olejków, pozwolą odnaleźć wewnętrzny spokój, przynosząc ukojenie i wyciszenie. Tworzymy również pakiet zabiegów pielęgnacyjnych dla stóp. Masaż z elementami akupresury z użyciem serum limfo — drenującego przywraca uczucie lekkości, poprawia krążenie i działa przeciwobrzękowo. Poza ofertą specjalną nie proponujemy dodatkowych rabatów na usługi — powiedziała Aleksandra Górecka-Ostrowska, specjalista ds. marketingu i sprzedaży Hotel Krasicki****, który należy do Grupy Anders.

Oprócz zabiegów specjalnych, dzięki którym klienci mogą zadbać o skórę latem, managerowie planują także zajęcia sportowe, które pozwalają w aktywny sposób spędzić czas. — Zawsze staramy się przygotować atrakcje dodatkowe dla gości, zarówno w spa, jak i w innych miejscach w Hotelu. Spa nie są już miejscami przeznaczonymi tylko dla urody, ale także dla ciała. Organizujemy zajęcia pilates, aqua aerobicu oraz bardzo popularne noce saunowne, czyli ceremonie saunowe — powiedziała Matylda Krasowska, manager Spa Arłamów. Robert Stępiński, manager spa w hotelu Artus Karpacz uważa, że specjalne pakiety nie spełniają swojej roli, jeśli są oferowane doraźnie, bez wcześniejszej promocji. — Mówimy na to „wskaźnik opatrzenia”. Czyli pakiety na stronie internetowej hotelu muszą się „opatrzyć”, czyli zapaść w pamięć, by doszło do zakupu. Czas trwania „opatrzenia” wynosi od 3 do 6 miesięcy, dopiero wtedy jest reakcja zakupowa. Coraz mniej uatrakcyjniamy pobyty, ponieważ od kilku lat boom wypoczynkowo pobytowy jest tak duży, że i tak goście dopisują. Natomiast skupiamy się na serwisie i obsłudze bo marka jest już wypracowana, ale utrzymanie dobrego poziomu to duży wysiłek — dodaje Robert Stępiński.

ZESPÓŁ DO ZADAŃ SPECJALNYCH

Letni sezon obfituje w maksymalne obłożenie hotelu. W związku z tym efektywne zarządzanie personelem to duże wyzwanie. Oprócz zatrudnienia dodatkowych pracowników wielu managerów dąży do podniesienia wydajności zespołu poprzez szkolenia i dobre planowanie pracy. — Każda z osób pracujących w okresie wzmożonego ruchu powinna otrzymać dzień wolny bo czasami pracuje np. 12 godzin. Aby dobrze obsługiwać klientów powinna mieć możliwość regeneracji sił. Są dodatkowe osoby, ale na zasadzie rotacyjnej, mniej obciążony hotel wspiera ten bardziej oblegany. Dotyczy to też sytuacji nagłych, np. niespodziewanie liczna grupa np. podczas wyjazdów biznesowych wykupuje pobyt i zamawia wiele zabiegów. W tym jesteśmy mistrzami, ale to zasługa dobrej organizacji i możliwości rotacji pracowników między naszymi trzema hotelami — powiedział Robert Stępiński z Artus Karpacz.

Dobra organizacja oraz grono stałych i sprawdzonych współpracowników, którzy są dyspozycyjni w razie potrzeby to tajemnica sukcesu Hotelu Karpacz. — Zawsze staramy się kompletować zespół w takiej ilości, aby mieć możliwość manewrowania czasem pracy terapeutów w sytuacji wzmożonego obłożenia hotelu, w tym przypadku sezonu letniego. Analogicznie do roku poprzedniego staramy się układać plan pracy terapeutów spa. Jeśli jest potrzeba eskalacji efektywności pracy terapeutów spa, to robimy to poprzez organizację szkoleń przygotowujących zespół do wytężonej pracy. Nasz team to liczna grupa terapeutów, pracujących na umowę o pracę, jak również umowę-zlecenie. W związku z tym nie ma potrzeby zatrudniania pracowników dodatkowo na okres letni. Osoby zatrudnione na zlecenie uprzedzamy o tym, że może być potrzebna ich pomoc w przypadkach wzmożonego obłożenia hotelu — dodaje Aleksandra Górecka-Ostrowska.

W przypadku współpracy z dodatkowymi osobami warto zadbać o ich przeszkolenie tak, aby utrzymać jakość oferowanych usług. — W większości przypadków staramy się polegać na naszych stałych pracownikach, współpracujemy także z kilkoma dodatkowymi osobami. Są to jednak osoby przez nas przeszkolone i reprezentują taki poziom jak nasza główna część załogi. Ilość osób do pracy i plan opieramy na prognozie obłożenia, ilości stałych gości przyjeżdżających i naszych wcześniejszych doświadczeniach oraz na wcześniej zakładanych rezerwacjach — powiedziała Matylda Krasowsa, manager SPA Arłamów.

CZAS ZBIERANIA OWOCÓW

Na duże zainteresowanie hotele spa pracują cały rok. Akcje promocyjne planowane są z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Jedną z popularnych metod na utrzymanie kontaktu ze stałymi klientami jest newsletter. Za jego pomocą są oni informowani o nowościach w hotelu i w spa oraz zachęcani do korzystania z pakietów pobytowych i możliwości wcześniejszej rezerwacji miejsca. — W tym roku, ze względu na szeroko prowadzona promocję spa i wprowadzenie nowego produktu „Prestige SPA”, spodziewamy się większej liczby gości. Tworzymy i promujemy specjalne pakiety odpowiadające sezonowości oraz oferty specjalne całoroczne np. Pakiet Prestige SPA. Dodatkowo Spa Hotelu Krasicki jest stale promowane, podobnie jak cały Hotel. Nawet na okres wakacyjny działania reklamowe nie są zawieszane. Stale współpracujemy z serwisem booking.com — powiedziała Aleksandra Górecka-Ostrowska.

Biorąc pod uwagę obłożenie hotelu podczas okresu wakacyjnego, niektóre z hoteli uruchamiają akcję promocyjną przypominającą stałym klientom o wcześniejszej rezerwacji miejsca. — Nasi stali goście wiedzą, że trzeba wcześniej rezerwować terminy. Do osób przyjeżdżających na pakiety SPA dzwonimy, by mogli wybrać dobre terminy. Sprzedaż z lady obarczona jest gorszymi godzinami zabiegowymi. Dla vipa zawsze znajdzie się miejsce i terapeuta, ale nie wynika to z zaplanowanych procedur tylko z naszej kreatywności — mówi Robert Stępiński z hotelu Artus Karpacz.

TESTOWANIE PROCEDUR

Procedury organizujące pracę sprawdzają się w okresie dużego zainteresowania hotelem pod warunkiem, że nie są tylko martwym zapisem. Warto jest przetestować przed wakacjami. — Przed okresem wysokiego obłożenia staramy się zorganizować szkolenia, by odświeżyć i utrwalić już posiadaną wiedzę. W tak wielofunkcyjnym miejscu, jakim jest Hotel Adamów okresy wysokiego obłożenia zdarzają się bardzo często i wybiegają ponad długie weekendy czy okresy świąteczne. Każdy taki czas wymaga pewnych przygotowań logistycznych, choć pod tym względem mamy pewien system, którego zawsze się trzymamy i nigdy nas nie zawiódł. Dzięki niemu, zawsze jesteśmy przygotowani na nagle wydarzenia czy szybki i intensywny wzrost obłożenia zarówno w Hotelu jak i w SPA choć są to czynniki od siebie nie zawsze zależne. Nawet w tak dużym SPA, jak nasze przy tak wielu gabinetach, posiadamy 29 gabinety o różnym przeznaczeniu m.in. Hammam z marmurowym stołem, gabinet do makijażu czy też gabinety przeznaczone do kąpieli, konieczne jest dokładne rozplanowanie pracy każdego terapeuty — mówi Matylda Krasowska, manager SPA Arłamów.

Niezależnie od przyjętej strategii oraz prognozy pogody warto z wyprzedzeniem przemyśleć czy mój hotel pozwoli wakacyjnym gościom spędzić czas na tyle przyjemnie, że wrócą przy kolejnej okazji, np. długiego weekendu, których w Polsce nie brakuje.

Beata Milewicz

Beauty Inspiration

Artykuł pochodzi z BEAUTY INSPIRATION 3/2017

Facebook

YouTube