Rekrutacja pracownika – jak to zrobić dobrze?

Rekrutacja to proces trudniejszy niż mogłoby się wydawać, zwłaszcza, gdy naszym priorytetem jest znalezienie wysoko wykwalifikowanego personelu. W usługach beauty ma to ogromne znaczenie, ale oprócz wysokich kwalifikacji zawodowych, niezwykle ważne są także umiejętności społeczne. To kosmetolodzy i pracownicy recepcji mają bezpośredni kontakt z klientem, są wizytówką naszej firmy i często głównym powodem, dla którego klienci chcą wracać do naszego salonu.

Sytuacja na rynku pracy jest obecnie dość trudna. Z jednej strony możemy mówić o rynku pracownika, który może wybierać spośród wielu ofert pracy na dane stanowisko, a z drugiej o dużych trudnościach w znalezieniu odpowiedniego kandydata, gdyż niestety, ale przysyłane CV są często nie do końca zgodne z rzeczywistością, co na szczęście można natychmiastowo zdemaskować na rozmowie rekrutacyjnej.

Kandydaci, chcąc zaimponować przyszłemu pracodawcy, często mijają się z prawdą, opisując swoje doświadczenie i umiejętności, dlatego warto sprawdzać także referencje z poprzednich miejsc pracy. Z pewnością pomogą one na etapie selekcji pracowników.

DOBRY PRACOWNIK FILAREM FIRMY

Patrząc na salon beauty z punktu widzenia klienta, firmę tworzą pracownicy, którzy są z nim w bezpośrednim kontakcie, czyli osoby obsługujące recepcję, a także kosmetolodzy. I musimy mieć tego świadomość już na etapie wybierania kandydatów. Szukamy wizytówki dla naszej firmy, dlatego musimy mieć pewność, że jest to osoba z potencjałem, która sprawi, że klienci będą chcieli do nas wracać.

 

KOGO TAK NAPRAWDĘ SZUKAM?

Zanim rozpoczniemy proces rekrutacji, musimy precyzyjnie określić, kogo tak naprawdę potrzebujemy. Samo stwierdzenie, że „dobrego kosmetologa” to za mało. Musimy mieć ustalony szereg cech i umiejętności, co do których jesteśmy przekonani, że są konieczne do pracy w naszym salonie na danym stanowisku.

Poza wymaganym doświadczeniem i specjalizacją, niezwykle istotną rolę odgrywają cechy osobowości. Nowy pracownik musi zarówno odnaleźć się w zespole, jak i pasować do standardów funkcjonujących w firmie. Dla komfortu własnego i pracownika, konieczne jest także wyraźne określenie obowiązków i zakresu odpowiedzialności pracownika. To pomoże uniknąć nieporozumień na linii przełożony-pracownik, ale także pomoże dobrze wykonywać swoją pracę nowej osobie.

Warto również przed rozpoczęciem procesu rekrutacji przeanalizować dotychczasową sytuację personalną w firmie, by wiedzieć, jaki typ pracownika jest przez nas najbardziej pożądany i wpisujący się w charakter naszej firmy, a jaki zestaw cech do tej pory się nie sprawdzał. Nie powielaj starych błędów i nie lekceważ procesu rekrutacji, bo nie można zapominać, jak kosztowny jest późniejszy proces szkolenia nowego pracownika.

 

GDZIE I JAK SZUKAĆ?

Kanałów dotarcia do kandydatów jest sporo. Najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym jest oczywiście internet. Poza platformami, takimi jak pracuj.pl czy praca.pl, szukając pracowników, warto postawić na zakładkę kariery na naszej stronie, a także na reklamę na Facebooku, którą można precyzyjnie targetować do potencjalnych kandydatów.

Dobrą możliwością są również portale branżowe, wtedy od razu trafiamy do osób powiązanych z branżą. Wystawianie się na targach pracy oraz tablica ogłoszeń na uczelniach wyższych to również sprawdzone sposoby dotarcia do potencjalnie zainteresowanych osób.

Idealną sytuacją jest, gdy nowego pracownika możemy pozyskać z polecenia — takie działanie jest bezkosztowe, a nowy pracownik — sprawdzony i zaufany.

 

CV VS. REFERENCJE

Po wystawieniu ogłoszenia rekrutacyjnego, do osoby zajmującej się rekrutacją spływają na ogół dziesiątki CV — wtedy zaczyna się bardzo istotny etap selekcji. Jego zasadniczą częścią jest opis doświadczenia i umiejętności. Co powinno nas zaniepokoić?

Na pewno zbyt często zmieniane miejsca pracy i ich duża ilość, może być to bowiem znakiem, że dana osoba ma problemy, by odnaleźć się w nowym miejscu pracy, ciągle poszukuje i sami możemy stać się tylko jej kolejnym punktem w CV, po tym oczywiście, jak uprzednio poniesiemy ogromne koszty związane ze szkoleniami. Dlatego warto prosić kandydatów o referencje, dają nam one pewność, że opis w CV jest zgodny z rzeczywistością.

Niestety, kandydaci potrafią w swoich podaniach o pracę wypisywać dziesiątki umiejętności, o których w rzeczywistości nie mają pojęcia. Na szczęście prawidłowo przeprowadzony proces rekrutacji potrafi od razu zweryfikować wszystkie te fałszywe informacje. (…)

Czytaj cały artykuł w BEAUTY INSPIRATION 5/2017>>>



Kalina Ben Sira

właścicielka sieci Klinik La Perla

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube