Siła i emocje, czyli autorytet managera

mariusz malyZ determinacją dąży do osiągania wytyczonych celów. Pracuje ciężko i wytrwale. Jakiekolwiek przeszkody traktuje jak wyzwania. Nie narzeka i nie obarcza winą za swoje niepowodzenia innych, a rozwiązania problemu szuka w sobie. W trudnych sytuacjach wytrwałe trzyma się kursu. Kieruje się dewizą — z każdej sytuacji jest wyjście.

To zespół najważniejszych cech skutecznego managera, które można traktować jako swego rodzaju przepis na sukces. Nie piszę o tym dlatego, bo nasłuchałem się modnych mówców motywacyjnych i ich złotych rad. Nie zmierzam też motywować do „bycia zwycięzcą” i przekonywać, że naprawdę możesz nim być, jeżeli tylko uruchomisz w sobie odpowiednie pokłady. To nie nasza rola. Naszym zadaniem jest obserwacja rynku i analiza zachodzących na nim zmian.

Kierując się naszymi ideami, chciałbym w kontekście najważniejszych cech skutecznego managera zadać pytanie o kondycję autorytetu tej funkcji w rzeczywistości naszej branży. Co to dziś znaczy manager z autorytetem? Co powoduje, że pracownik nabiera szacunku dla swojego szefa, chce z nim pracować i czuje się dobrze w jego towarzystwie. Odpowiedź w zasadzie jest w pierwszych kilku zdaniach tego tekstu, czyli jest to zespół cech, które można określić jednym słowem — SIŁA. Niby nic nowego, bo od zarania dziejów na czele plemion, narodów, stał zawsze najsilniejszy i najmądrzejszy osobnik. To dzięki jego strategii, pomysłom i determinacji wygrywane były największe bitwy i konflikty. Tak też jest w naturze. To najsilniejszy osobnik rządzi w stadzie, a stado w jego obecności działa według ustalonej hierarchii i czuje się bezpiecznie. Byłoby jednak pewnym uproszczeniem, jeżeli przyjęlibyśmy, że autorytet managera można budować inspirując się zachowaniami samca alfa dowodzącego np. stadem jeleni. Tym bardziej, że oczekiwania pracowników wobec managera idą w zupełnie innym kierunku.

Pracownicy, szczególnie ci wchodzący obecnie na rynek oczekują od swoich managerów nie tylko siły, ale też EMOCJI. Co konkretnie kryje się za tymi „emocjonalnymi” oczekiwaniami? Manager, który prócz wszystkich cech składających się na atrybut siły ma też w sobie empatię dla pracownika. Manager, który ma świadomość, że chcąc dziś zbudować autorytet, a jednocześnie prężnie działający zespół, nie może zamykać się w swoim gabinecie i jedynie autokratycznie delegować zadania i weryfikować prawidłowość ich wykonania. Powinien być w indywidualnej relacji z każdym pracownikiem. Musi wspierać, motywować, pomagać uporać się z ograniczeniami, rozmawiać z każdym pracownikiem, dając mu odczuć, że jest ważny i pełni istotną rolę w zespole. To dziś nowa rola managera, której najodpowiedniejszym określeniem jest — bycie coachem dla swojego zespołu. Rola, której można, ale też trzeba się nauczyć.

SIŁA I EMOCJE — to wartości, na których buduje autorytet współczesny manager. Te dwa żywioły, podobnie jak serce i rozum, są najskuteczniejsze tylko wtedy, gdy działają razem.

 

Mariusz Nieścior

Redaktor naczelny Beauty Inspiration

Artykuł pochodzi z Beauty Inspiration 6/2016

Facebook

YouTube