Specjalizacja czy rozszerzenie usług?

Men's shoes and two arrows in different directions

 W twoim salonie ubywa klientów? Zastanawiasz się czy wprowadzić do oferty nowe zabiegi? A może lepszym wyjściem byłaby specjalizacja? Tylko czy będziesz w stanie utrzymać się z wykonywania wyłącznie jednego rodzaju usług? A może rozszerzyć działalność o prowadzenie kawiarni lub gabinetu dietetycznego?

 

Chcesz się wyróżnić? Powalczyć z konkurencją, która coraz bardziej depcze ci po piętach? Przyjrzyj się swojej ofercie i zastanów się nad wprowadzeniem zmian w menu zabiegowym. W sytuacji, w której na jednej ulicy znajdują się cztery gabinety oferujące dokładnie te same zabiegi trudno o spektakularny sukces. Dużo łatwiej pozyskasz nowych klientów jeśli zaoferujesz coś, czego nie ma w okolicy.

 

Specjalizacja – recepta na sukces?
Pierwszym sposobem na zaistnienie w świadomości klientów jest specjalizacja. Obecnie pojawia się coraz więcej gabinetów wykonujących tylko jeden typ zabiegów lub nawet jeden zabieg. Dobrym przykładem są tu obiekty specjalizujące się w depilacji laserowej lub depilacji woskiem. Czy biznes w takiej formule ma szanse na powodzenie? Jakie zagrożenia wiążą się ze znaczącym okrojeniem menu zabiegowego?
Najważniejszą, niepodważalną zaletą wykonywania wyłącznie jednego rodzaju usług jest sposób postrzegania twojego gabinetu przez potencjalnych klientów. Jeśli zajmujesz się wyłącznie depilacją laserową, musisz być w tej dziedzinie absolutnym ekspertem. Gdyby zabiegi były nieskuteczne lub źle wykonywane, przecież bardzo szybko zamknęłabyś działalność. Specjalizacja jest więc twoim atutem, który należy intensywnie wykorzystywać we wszystkich działaniach reklamowych akcentując przede wszystkim duże doświadczenie i najwyższą jakość świadczonych usług.
Właścicielowi gabinetu, mającego w swojej ofercie wyłącznie jeden rodzaj usług łatwiej zweryfikować kwalifikacje zatrudnianych pracowników. Pracownicy z kolei mają szansę szlifować swoje umiejętności i częściej uczestniczyć w kierunkowych szkoleniach, które wykorzystują w codziennej pracy. Przeszkolenie kosmetyczek z jednego zabiegu wiąże się ze znacznie mniejszymi kosztami niż porównywalne szkolenia z całej gamy zabiegów. Zaoszczędzone środki można więc inwestować w podnoszenie standardów obsługi klienta, szlifowanie umiejętności sprzedażowych itd. Szkolenia to dopiero początek oszczędności. Specjalizacja często pozwala znacznie ograniczyć wydatki na sprzęt i kosmetyki. Masz pewność, że wszystko co kupisz będzie w 100% wykorzystane. Mniejsze mogą okazać się również wydatki związane z dostosowaniem lokalu, łatwiejsza może być organizacja pracy. Wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju zabiegów, liczby stanowisk i osób, które zatrudniasz w gabinecie.
Z prowadzeniem gabinetu specjalizującego się w określonych zabiegach wiążą się również niestety pewne problemy i zagrożenia. Oto niektóre z nich:
niewielkie zainteresowanie zabiegiem, który wybrałeś – musisz zadbać o stworzenie takiego zapotrzebowania,
problemy ze znalezieniem kandydatów do pracy, którzy będą naprawdę dobrzy w jednej określonej dziedzinie,
problemy z sezonowością – zależnie od rodzaju wykonywanych usług – tutaj nie zastąpisz jednego zabiegu innym,
zmiana mody, zmiana technologii – może się okazać, że za 5 lat zabieg, w którym się specjalizujesz stanie się przestarzały i niepotrzebny,
problemy związane z awariami sprzętu – jeśli działanie całego gabinetu opiera się na jednym urządzeniu, w przypadku awarii możesz zostać bez dochodów nawet na kilka tygodni (zadbaj o gwarancję i dobry serwis),
niezadowolenie klientek, które chcą skorzystać z kilku zabiegów w jednym miejscu.
Przed podjęciem decyzji o zmianie charakteru prowadzonej działalności należy dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw. Jeśli ryzyko z tym związane przeraża cię, możesz spróbować swoich sił działając pod szyldem kogoś, komu udało się już osiągnąć sukces. Istnieje kilka dużych sieci franczyzowych, które specjalizują się w jednym lub kilku typach zabiegów.

W czym możesz się specjalizować? Obecnie na rynku znajdziemy gabinety specjalizujące się w:
– depilacji woskiem/laserowej/IPL,
– różnych zabiegach laserowych,
– mikropigmentacji,
– kosmetyce twarzy lub ciała,
– zabiegach z pogranicza kosmetologii i medycyny estetycznej,
– manicure i stylizacji paznokci,
– podologii,
– wyszczuplaniu,
itd.

 

Three young happy women drinking tea at spa resortSpecjalizować, ale jednocześnie rozszerzać?

Dobrym pomysłem na „bezpieczną” specjalizację jest skoncentrowanie się na jednym rodzaju usług, ale nie wyłącznie na jednym zabiegu. Dobrym przykładem takiego rozwiązania są gabinety, które zajmują się zabiegami wyszczuplającymi, antycellulitowymi i ujędrniającymi. Mamy tutaj jeden kierunek, coś co wyróżnia nas tłumu, ale mimo wszystko oferujemy kilka lub kilkanaście różnych zabiegów, które umożliwiają w miarę elastyczną pracę z klientami.
Dla odważnych istnieje możliwość pójścia o krok dalej, czyli stworzenia całego kompleksu usług z tej samej gałęzi, ale oferowanych przez specjalistów z różnych dziedzin. Twoją domeną są zabiegi odchudzające? Możesz rozszerzyć swoje usługi zabiegowe nawiązując współpracę z dietetykiem, lekarzem medycyny estetycznej, masażystą itd. Jednocześnie zwiększasz zakres usług, oferując swoim klientom naprawdę profesjonalną i specjalistyczną opiekę, ale również pozostajesz przy jednej specjalizacji, dzięki czemu twoja oferta jest unikalna i charakterystyczna.

 

Niestandardowe rozwiązania
Uważasz, że z zaproponowanych powyżej rozwiązań wieje nudą? Mam w zanadrzu pomysł, który spodoba się zwolennikom skoków na głęboką wodę. Jeśli z niego skorzystasz masz zagwarantowane zainteresowanie nie tylko klientek, ale również lokalnych i ogólnopolskich mediów. Rozbudziłam twoją ciekawość? (…)

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 5/2015 – wydanie drukowane /e-wydanie

 

Anna Wydra-Nazimek
Właścicielka firmy NEZA Group zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla firm działających w branży kosmetycznej. Autorka bloga na temat zarządzania gabinetem kosmetycznym i fryzjerskim.
www.neza.pl
www.gabinetodzaplecza.pl

 

 

Facebook

YouTube