Sposoby, aby zwiększyć widoczność salonu na Facebooku

Media społecznościowe, w tym najpopularniejszy z nich Facebook, są nie tylko platformą do kontaktu czy źródłem informacji i rozrywki. To również znakomite narzędzie marketingowe, zwłaszcza w przypadku niektórych branż, do których z pewnością zaliczają się salony spa i beauty. Jak skutecznie wykorzystać to narzędzie?

Na Facebooku jest wielu potencjalnych klientów, do których warto trafić ze swoim przekazem marketingowym, zarówno bezpłatnym, jak i płatnym, zwiększyć świadomość marki czy sprzedać konkretne usługi. Portal ten nieustannie rozwija się technologicznie i wprowadza nowe funkcjonalności. Wiele z nich można wykorzystać przy prowadzeniu strony firmowej, warto więc śledzić na bieżąco nowości w tej kwestii. Poznaj kilka sposobów na zwiększenie widoczności salonu beauty na Facebooku i w ostatecznym rezultacie sprzedaży swych usług.

 

STOSUJ PŁATNĄ REKLAMĘ

Mylne jest przekonanie, że reklama musi być kosztowna. Dotyczy to zwłaszcza reklamy internetowej, a tym bardziej promocji na Facebooku. Zainwestowanie jedynie 100-200zł w ciągu miesiąca może przełożyć się na kilkukrotne zwiększenie audytorium naszych publikacji oraz trafienie z przekazem internetowym do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej, przy niskim koszcie jednostkowym.

 

PROMOCJA POSTÓW

Zasięg całkowity postu to liczba osób, która zobaczyła ten właśnie wpis. Jest to tzw. zasięg organiczny (naturalny).

Algorytmy Facebooka są jednak tak ustawione, że tylko małej części fanów profilu wyświetli się dany post. Nawet drobne kwoty przeznaczone na ich płatną promocję mogą znacznie zwiększyć zasięg, a tym samym oddziaływanie wpisów. Poniżej przykłady zastosowania płatnej promocji postów w wysokości 5 zł na fanpage’u jednego z salonów beauty – klientów HMG.

Jest to nowo założony profil, dlatego liczby bezwzględne nie są wysokie – proszę jednak zobaczyć, jaka jest różnica w całkowitym zasięgu obu postów (a publikację postów dzieli jedynie jeden dzień). Na pomarańczowo jest zaznaczony dodatkowy zasięg danego posta, wygenerowany dzięki płatnej promocji. Jak widać w znacznym stopniu przewyższa on zasięg organiczny (bezpłatny).

Post niepromowany:

Post promowany:

KAMPANIE NA POLUBIENIA

Jeśli nasz profil na FB ma stosunkowo małą liczbę fanów, warto pomyśleć nad dodatkową kampanią na polubienia. W krótkim czasie można pozyskać bardzo dużo fanów o określonej charakterystyce, na której nam zależy – przykładowo grupę kobiet w interesującym nas wieku i zamieszkujących daną lokalizację czy osoby należące do wyższej klasy średniej. Przy wybraniu grupy docelowej, która faktycznie wykaże zainteresowanie naszą stroną, możemy zejść nawet poniżej złotówki za jedno polubienie (poniżej przykład).

KAMPANIE Z LINKIEM NA STRONĘ SALONU

Kampania z celem na przejścia to tani sposób, żeby ściśle określeni odbiorcy trafili na naszą stronę www i zapoznali się zarówno z samym salonem, jak i konkretną ofertą firmy. Jeśli grupa, którą wybierzemy w targetowaniu, będzie chętnie reagować na przekaz reklamowy, a ten ostatni będzie atrakcyjny wizualnie oraz zrozumiały i spójny pod względem tekstowym, to można osiągnąć jednostkowy koszt za kliknięcie grubo poniżej złotówki, a nawet poniżej 50 groszy. Poniżej przykłady dla dwóch kampanii jednego z salonów beauty – klientów HMG.

MIERZ KONWERSJĘ Z REKLAM

Aby wiedzieć, czy dana reklama jest skuteczna, ważne jest mierzenie jej wyników. Konwersja to określone, oczekiwane działanie wykonane przez odbiorcę, potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową. Może to być wejście na stronę internetową, dokonanie rezerwacji na dany zabieg czy pobranie pliku z broszurą informacyjną. Co można i warto mierzyć?

  1. Konwersję na kliknięcia linku

Sprawdzajmy, ile z osób, które widziały reklamę, kliknęło na nią. Testujmy przy tym różne zdjęcia i warianty tekstowe reklamy, stosując CTA, czyli call to action (wezwanie do działania). W panelu Menedżera Reklam FB można dostosować widok kolumn i wybrać interesujące nas parametry, takie jak liczba kliknięć linku, współczynnik kliknięć linku (CTR) czy koszt kliknięcia (CPC).

 

  1. Konwersję na wiadomości messengera

W przypadku kampanii na wiadomości konieczne jest mierzenie liczby nowych konwersacji przez wiadomości oraz ich średni koszt. Obok zrzut ekranu z widokiem wiadomości reklamowych w panelu FB:

 

  1. Konwersję na rezerwacje zabiegu w salonie

Jeśli nasza kampania ma bezpośrednio spowodować rezerwację zabiegu w salonie beauty lub jego zakup, to można mierzyć liczbę takich działań. Należy wówczas pamiętać o odpowiednim otagowaniu linków w kampanii. Można dodatkowo utworzyć cel w Google Analytics, mierzący wystąpienie konwersji.

TESTUJ RÓŻNE KAMPANIE REKLAMOWE

Facebook umożliwia stosowanie wielu różnych typów kampanii reklamowych, które dedykowane są różnym celom marketingowym — może to być zarówno kampania zwiększająca świadomość marki, kierująca ruch na naszą stronę www, zwiększająca liczbę fanów, pozyskująca nowe kontakty (leady) czy zachęcająca do napisania wiadomości. Nie ograniczaj się więc przykładowo tylko do reklam z przekierowaniem na strony salonu beauty, ale stosuj inne, często bardziej efektywne rodzaje kampanii.

KAMPANIA NA WIADOMOŚCI

Wart wypróbowania jest rodzaj kampanii zachęcający odbiorcę do napisania wiadomości, w której pyta on przykładowo o ofertę zabiegów na twarz czy nową ofertę masaży.

Poniżej widok reklamy, a obok widok okna wiadomości, które zobaczy odbiorca. Można w nim dodatkowo ustawić pre-definiowaną odpowiedź, tak żeby nie musiał on wpisywać samego tekstu:

 

KAMPANIA NA LEADY SPRZEDAŻOWE

Po kliknięciu w reklamę, jej odbiorcy wyświetla się formularz, w którym zainteresowany ofertą salonu może zostawić swoje dane kontaktowe. W następnym kroku dany salon zwraca się do potencjalnego klienta ze swoją ofertą. W branży salonów beauty wart zastosowania np. w przypadku reklamy oferty zabiegów w salonie przed imprezą weselną. Pola formularza kontaktowego można dowolnie konfigurować, a dodatkowo umieścić link do polityki prywatności zgodnej z RODO.

Poniżej widok okna z reklamą, a obok widok po kliknięciu w przycisk „zarejestruj się”:

 

KAMPANIE WIDEO

Żyjemy w czasach, w których materiały wideo stają się coraz bardziej popularne i oglądane z coraz większym udziałem urządzeń mobilnych. Reklama wideo jest atrakcyjna i łatwo przyswajalna w formie, a na dodatek bardzo często tańsza od „nieruchomej” jej formy (przykładowe kampanie w zrzucie ekranu poniżej).

MOŻLIWOŚCI TARGETOWANIA REKLAM I GRUP NIESTANDARDOWYCH ODBIORCÓW

Jednym z bardzo ważnych kroków podczas tworzenia kampanii jest etap targetowania. Jedną z dużych zalet Facebooka jest możliwość stosowania przy tym wielu zróżnicowanych kryteriów. Nie poprzestawajmy więc na wybraniu kryterium płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Korzystajmy z opcji takich, jak zainteresowania, wydarzenia z życia czy informacje związane ze znajomymi odbiorców reklamy.

Przykład grupy odbiorców dla kampanii reklamującej specjalną ofertę urodzinową w salonie:

 

Przykład grupy odbiorców w kampanii romantycznych pakietów zabiegów w salonie beauty:

GRUPY NIESTANDARDOWYCH ODBIORCÓW

Dodatkowo Facebook umożliwia tworzenie grup osób, które wykonały jakieś działanie na twojej stronie firmowej, a także na twojej witrynie www, jeśli masz na niej zainstalowany piksel Facebooka. Dzięki tej funkcjonalności można skierować reklamę do osób, które już wykazały zainteresowanie twoją usługą/marką.

SKORZYSTAJ ZE SCHEMATU LEJKA SPRZEDAŻOWEGO

Lejek sprzedażowy to pojęcie często używane w marketingu, oznaczające, że tylko część osób, do których kierujesz swoją ofertę, zostaje twoimi klientami. Ważny jest więc rodzaj komunikatu, który kieruje się do określonej grupy odbiorców. Na początku konieczne jest zadbanie o zaznajomienie się z twoją marką, polubienie jej, a następnie nabranie do niej zaufania. W lejku sprzedażowym najszersza jego część to świadomość, następne jest zainteresowanie, decyzja i zakup.

W etapie pierwszym, czyli znajomości, przykładowymi grupami odbiorców mogą być osoby targetowane wg kryteriów demograficznych czy zainteresowań, a materiały powinny być bardziej merytoryczne, niż nastawione na sprzedaż.

W drugim kroku odbiorcami mogą być osoby, które były już na twojej stronie internetowej, ale nie polubiły jeszcze profilu, nieaktywni fani czy osoby z list mailingowych. Do nich może być kierowana chociażby reklama typu Lead Ads.

W etapie trzecim grupami odbiorców mogą być aktywni fani czy osoby, które oglądały twoje materiały wideo.

STOSUJ KONKURSY I ANGAŻUJĄCE TREŚCI

Konkursy organizowane na Facebooku to jeden z częściej spotykanych elementów marketingu wśród fanpage’ów. Warto go stosować przynajmniej co jakiś czas, pamiętając jednak o poniższych zasadach:

  1. Przed jego uruchomieniem określ cel, jaki ma spełniać — czy ma być formą docenienia stałych klientów, wzmocnienia zaangażowania czy zwiększenia sprzedaży. A może chcesz przy okazji sprawdzić, jakie są preferencje fanów twojego profilu?
  2. Nie wymuszaj udostępniania ani tagowania znajomych w poście konkursowym — jest to niezgodne z regulaminem serwisu Facebook.
  3. Unikaj wszelkich zwrotów, które wskazywałyby na udział losowania przy przyznawaniu nagród — czyni to z konkursu loterię, na którą konieczne jest specjalne zezwolenie, a za złamanie tych zasad grozi wysoka kara finansowa.
  4. Utwórz regulamin konkursu, w którym określisz jego wszystkie zasady.

 

A MOŻE NIEKONIECZNIE KONKURS?

Konkursy to nie jedyna angażująca użytkowników treść. Często dobrym pomysłem są mini zabawy typu wyszukaj coś na zdjęciu lub policz elementy. Dobrze, jeśli znajdzie się w tym element humoru. Niektóre z pomysłów stają się naprawdę popularne — w przypadku poniższego wpisu wykorzystano mechanizm Facebooka, który po kliknięciu w zdjęcie wyświetla je w powiększeniu. W ten sposób można dodać dowcipne zakończenie.

Poniżej widok przed kliknięciem, a obok widok po kliknięciu:

 

UŻYWAJ ZAPROSZEŃ DO POLUBIENIA ORAZ ZACZEPIANIA

Korzystaj z dodatkowych sposobów zdobywania nowych fanów czy zwiększania zasięgu swoich postów. Przykładowo Facebook umożliwia zaproszenie do polubienia twojej strony osoby, które zareagowały na twój post. Dotyczy to każdej strony firmowej, która nie przekroczyła liczby 100 tys. fanów. Opcja zaproszenia do polubienia jest dostępna z poziomu danego posta.

Dodatkowo w treści postów czy wydarzeń warto tagować osoby czy strony, które mogą zareagować na twój post, jednocześnie zwiększając jego potencjalny zasięg.

 

ZASTOSUJ INTEGRACJĘ FACEBOOK LEAD ADS + CALLPAGE

Kojarzycie system Callpage, często spotykany na stronach firmowych, który po zostawieniu numeru telefonu oddzwania w 28 sekund? Z pewnością. A czy wiecie, że można go zastosować w połączeniu z kampanią FB na leady? Jak to działa? Wystarczy, że osoba kliknie w pojawiającą się reklamę podczas przeglądania swoich aktualności, a Facebook automatycznie przygotuje formularz z jej danymi, które podała na swoim profilu, takimi jak: imię, nazwisko, email, nr telefonu czy nazwa firmy. Po zaakceptowaniu ich przez użytkownika, zostaną one do ciebie wysłane jako nowy lead. W tym samym czasie, dzięki integracji z widgetem CallPage, aplikacja połączy klienta w 28 sekund z twoją firmą.

 (Źródło fotografii — strona Callpage)

 

KORZYSTAJ Z NIESTANDARDOWYCH WYDARZEŃ

Facebook to serwis, w którym można dodatkowo zyskać, wykorzystując swoją kreatywność i szczyptę fantazji. Można jej przykładowo użyć przy niestandardowej kreacji wydarzenia, która wygeneruje wiralowe zasięgi. Co ważne, podobnie jak w przypadku grup, Facebook informuje użytkowników o tym, że ich znajomi dołączyli do danego wydarzenia i dzięki temu promuje je jeszcze bardziej. W ten sposób można bez żadnych kosztów osiągnąć duże zasięgi. Poniżej przykład takiego wydarzenia.

Można też wykorzystać głośne zdarzenia ze sfery publicznej i „podłączyć się” pod nie, stosując tzw. real time marketing. Autorzy poniższego wydarzenia wykorzystali wypadek cysterny z płynną czekoladą, który był relacjonowany nawet w zagranicznych mediach. Jak widać po liczbie zainteresowanych w wydarzeniu, zdobyło ono dużą popularność.

KORZYSTAJ Z GRUP NA FACEBOOKU

Grupy na Facebooku to coraz bardziej popularne miejsce, w którym udzielają się zarówno osoby fizyczne, jak i strony firmowe. Są źródłem dodatkowych kontaktów, jak i wiedzy. Facebook wspiera grupy, dodając im nowe funkcje, np. postowanie jako fanpage. Właśnie z tej ostatniej funkcji warto skorzystać, traktując ją jako kolejny kanał promocji. Co ważne, po ostatnich zmianach na Facebooku, grupy mają większy zasięg niż strony firmowe.

Przykładowe, istniejące grupy:

Artykuł z Beauty Inspiration 5/2018>>> (możesz zamówić szybko dostęp do ewydania)

Tomasz Chojnacki

dyrektor zarządzający w firmie HMG, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach, www.hmg.com.pl

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube