Standard Being – spa ekologiczne i organiczne

Hélène Koval, dyrektor agencji konsultacyjno-analitycznej BioCosmOS, konsultant i partner programu ECOCERT "Standard Being - spa ekologiczne i organiczne". Autor, współorganizator i moderator międzynarodowej konferencji "Naturalne i organiczne kosmetyki: globalne trendy i rosyjskie doświadczenie"

Hélène Koval, dyrektor agencji konsultacyjno-analitycznej BioCosmOS, konsultant i partner programu ECOCERT „Standard Being – spa ekologiczne i organiczne”. Autor, współorganizator i moderator międzynarodowej konferencji „Naturalne i organiczne kosmetyki: globalne trendy i rosyjskie doświadczenie”

O tym, że w dzisiejszych czasach ochrona środowiska jest normą i obowiązkiem, nie trzeba nikomu przypominać. Produkty ekologiczne stają się coraz łatwiej dostępne – nie tylko w żywieniu, ale i w kosmetyce widać zwrot w kierunku składników organicznych. Trend ten dociera również do spa. Po czym jednak poznać, czy dany obiekt naprawdę stawia na politykę ekologiczną? Potwierdzenie takiej działalności stanowi niewątpliwie certyfikat ECOCERT „Standard Being – spa ekologiczne i organiczne”. O tym, co kryje się pod ta nazwą i co daje takie wyróżnienie, mówi Hélène Koval – dyrektor agencji konsultacyjno-analitycznej BioCosmOS.

spa inspirations: Czy dzisiejszym klientom potrzebne jest ekologiczne spa? Mamy dzisiaj zapotrzebowanie na ekologię?

Hélène Koval : Chciałabym nieco zmodyfikować sformułowanie: czy jest teraz popyt na ekologię i produkty organiczne? Owszem, pojawia się na nie popyt i jest to jeden z najważniejszych światowych trendów spa. Biznesmeni i turyści zaczynają orientować się na obiekty propagujące ochronę środowiska – nie chodzi tylko o to, aby skupić się na zdrowym stylu życia, ale także, aby aktywnie wyrażać swoje stanowisko obywatelskie i ludzkie. Istotne staje się ekonomiczne wsparcie niektórych struktur – w tym przypadku firm czy organizacji, które realizują zasady zrównoważonego rozwoju. To się nazywa odpowiedzialne zużycie zasobów. Spa, jak każdy podmiot gospodarki, pozostawia swój ślad na tej planecie, zwłaszcza że jest dużym konsumentem wody i energii elektrycznej, detergentów i środków dezynfekujących, generuje więc odpady. W tym przypadku spa jako konsument może zadecydować, którym producentom i jakim sektorom gospodarki chce pomagać.

si: Czy to znaczy, że pojawienie się certyfikatu „Standard Being – ekologiczne i organiczne spa” podyktowane jest logiką rozwoju rynku usług estetycznych?

HK: Tak. Dlatego pojawił się on nie tak dawno temu – we wrześniu 2012 roku. Jako standard został opracowany i zatwierdzony przez ECOCERT, największy na świecie organ odpowiedzialny za kontrolę i certyfikację żywności, materiałów wykończeniowych, kosmetyków, tkanin, obiektów gastronomicznych, spa i innych. ECOCERT istnieje od ponad 20 lat, zrzesza ponad 80 krajów, posiada biura w 23 krajach na całym świecie i obsługuje stale około 35.000 klientów z całego świata. Jeśli mówimy o kosmetykach ekologicznych, certyfikat ECOCERT obejmuje ponad 80% światowego rynku. Dlatego właśnie Standard Being początkowo otrzymał status międzynarodowy. Nawiasem mówiąc, jest to jedyny na świecie standard ekologiczny dla spa.

si: Jakie znaczenie niesie ze sobą Standard Being? Czy oznacza odrzucenie tradycyjnej kosmetyki?

HK: Standard Being to skutek zdroworozsądkowego myślenia, więc nie ma się czego obawiać. Nie wyrzeka się tych marek i procedur, które już istnieją w salonach spa. Jego cel stanowi oferowanie możliwości skorzystania z usług organicznych tym klientom, którzy tego chcą – dlatego też, usługi te, powinny zostać one włączone do oferty spa. Przy okazji, nowa usługa będzie czynnikiem, który przyciągnie większą ilość klientów. Spa, w zależności od intencji i możliwości, może wybrać odpowiedni poziom Standardu Being. W nieco uproszczonej prezentacji wygląda to tak:

–        „Ekologiczne spa” – tutaj dostępność do zabiegów z użyciem kosmetyków organicznych nie jest obowiązkiem, to tylko rekomendacja. Powinna jednak pojawić się chociaż minimalna oferta, zawierająca certyfikowane produkty naturalne lub ekologiczne.

–        „Ekologiczne i organiczne spa” – menu spa zawiera minimum 20% zabiegów dostosowanych do kosmetyki organicznej. Taki sam procent powinien zawierać propozycje organicznej pielęgnacji domowej.

–         „Ekologiczne i organiczne spa. Excellence” – najwyższy poziom. Co najmniej 50% zabiegów opiera się na bazie kosmetyków organicznych, również w sprzedaży detalicznej występują liczne środki organiczne. Ponadto istnieją też obowiązkowe kryteria z zakresu oszczędzania wody i energii oraz trzy dodatkowe dołączone do standardowej listy, według uznania spa. Przykładowo baseny mogą być wyposażone w powłokę ochronną, która zapobiega spadkowi temperatury wody i jej odparowaniu poza godzinami pracy. Można również wprowadzić do użytku jednorazową bieliznę i kapcie wykonane z materiałów biodegradowalnych lub pochodzących z recyklingu. Wybór jest duży.

si: Jakie kryteria należy spełniać, aby utrzymać Standard Being?

HK: Łącznie istnieje 50 takich kryteriów i są one podzielone na 3 duże grupy. Grupie „Produkty” należy przypisać nie tylko kosmetyki, ale także napoje, żywność, środki czyszczące oraz dezynfekcyjne, proszki do prania, materiały i wyroby włókiennicze. Grupa „Usługi” zawiera wymogi protokołu, poziom wykształcenia, warunki panujące w biurach itp. Ostatnia, największa grupa „Zarządzanie terenem” łączy wszystko, co odnosi się do energii, wody, utylizacji odpadów, technicznej konserwacji i przestrzegania norm sanitarnych – w tym przypadku w stosunku do basenów i jacuzzi, organizacji prania, a nawet pielęgnacji roślin. W obiekcie spa, który aspiruje do Standardu Being powinna zostać opracowana i zatwierdzona polityka ekologiczna. Każdy pracownik musi stosować ją w praktyce, a klienci powinni być informowani o stosunku spa do środowiska. ECOCERT określa wszystkie dokładne wymogi tego standardu.

si: Jak przejście do takiego modelu wpłynie na rentowność spa? Czy jest ono kosztowne?

HK: Praktyka pokazuje, że inwestycja szybko się zwraca. Trudno w to uwierzyć, ale zużycie energii może się zmniejszyć do 40, a czasem nawet do 60 procent! W odniesieniu do zasobów wodnych – eksperci szacują roczne oszczędności na sumę przekraczającą 50 tysięcy euro. To znaczne wydatki dla spa. Jeśli mówimy o kosmetykach organicznych, nie są większe od kosztów tradycyjnych marek, tak samo jak żywność ekologiczna. Sama brałam czynny udział w przejściu jednego uzdrowiska (AMOVEO SPA z Sankt-Petersburga) na model Being –  od razu na poziom Excellence. Po 12 miesiącach przygotowań, w lipcu tego roku spa pomyślnie przeszło badania przeprowadzone przez szefa wydziału spa ECOCERT GREENLIFE Vincenta Duret. AMOVEO SPA było i jest rentowne, podczas tego procesu żadni sponsorzy nie byli zaangażowani – wszystko zostało sfinansowane z wpływów spa. Już w okresie przygotowawczym znacznie zredukowano zużycie wody i energii.

si: Brzmi przekonująco. Jakie korzyści daje certyfikat zgodności ze Standardem Being?

HK: Przede wszystkim dodatkowy prestiż i gwarancję ECOCERT, że spa przestrzega ekologicznego i organicznego statusu. Istnieje możliwość włączenia pakietu reklamy ECOCERT w katalogach turystycznych hoteli i kurortów oraz w internecie. Standard na poziomie Excellence dodatkowo pozwala na udział w corocznym konkursie Jury Award ECOCERT. Wreszcie – daje większą ilość klientów, a w konsekwencji wzrost rentowności.

si: Jakie spa dzisiaj są certyfikowane zgodnie ze Standardem Being?

HK: Te, które już wymieniłam, z przypisanym już standardem i po badaniach. Na razie nie jest ich dużo, akcja dopiero się zaczyna. Są to: Francja – Carnac, jeden z najstarszych ośrodków talasoterapii, EVIAN Hotel Resort, USA – Contour Skin Boutique, Australia – Amara Wellness Centre, Rosja – AMOVEO SPA, Japonia – Beneseed Spa, Salon Graine.

si: Co by Pani powiedziała na zakończenie naszym czytelnikom?

HK: Każdy standard ekologiczny lub organiczny jest ucieleśnieniem odpowiedzialności wobec natury i pozycji życiowej człowieka. Ważne, aby zrozumieć, że przyjmując takie standardy do naszego życia zawodowego i osobistego, nie tylko proponujemy profesjonalistom i klientom bezpieczne produkty i usługi najwyższej jakości, ale również oszczędzamy przyrodę jako całość. Jeśli nie my to zrobimy – to kto?

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Alexey Moguchev

Tłumaczenie: Marta Pawlak

Artykuł pochodzi ze Spa Inspirations 5/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Facebook

YouTube