Suplementy diety a redukcja tkanki tłuszczowej

suplement825Najskuteczniejszym środkiem redukowania nadmiernej masy ciała i zbędnej tkanki tłuszczowej są ćwiczenia fizyczne. Jednakże dieta w połączeniu z odpowiednią suplementacją może istotnie usprawnić i przyśpieszyć ten proces. To właśnie pojęcie diety oraz właściwego stylu żywienia należą do najmniej zrozumiałych i niewłaściwie wykorzystywanych środków przy zwalczaniu otyłości bądź nadwagi.

Dla większości osób z nadwagą lub otyłością dieta kojarzy się z głodówką lub znacznym obniżeniem wartości kalorycznej spożywanych posiłków. Natomiast rzadko wiąże się to z zasadami prawidłowego żywienia i modyfikacją zachowań żywieniowych. Nawyki większości osób są dalekie od optymalnych. Spełniają najczęściej wyłącznie wymóg energetyczny lub go istotnie przekraczają. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że utrzymanie szczupłej sylwetki niekoniecznie wiąże się ze znacznym obniżeniem wartości kalorycznej spożywanych posiłków. Aby skutecznie eliminować nadmiar tkanki tłuszczowej z organizmu i dostarczyć odpowiednich składników odżywczych, należy zmienić istotne nawyki żywieniowe. W redukcji nadmiernej masy ciała, obok regularnej aktywności fizycznej, połączonej z odpowiednio zbilansowaną dietą, posłużyć może także suplementacja.

Suplement, czyli dodatek

Suplementy diety są to środki spożywcze, których celem jest uzupełnianie normalnej diety. Są one skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji, wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, np. redukcję tkanki tłuszczowej. Mogą być stosowane przede wszystkim w przypadku, gdy z różnych powodów nie jest możliwe spożywanie zalecanych ilości składników witaminowych lub mineralnych w diecie lub jako środki wspomagające leczenie wielu schorzeń, m.in. otyłości. Szacuje się, że ok. 20% populacji w Polsce stosuje suplementy diety. Stwarza to pytania o bezpieczeństwo ich stosowania.

Na rynku istnieje wiele produktów pozwalających na przyśpieszenie spalania tkanki tłuszczowej. Spalacze tkanki tłuszczowej mogą przyśpieszyć metabolizm, zdecydowanie zwiększyć spalanie kalorii w trakcie ćwiczeń oraz nieznacznie w trakcie spoczynku. Nowoczesne suplementy pozwalają dodatkowo na redukcję masy ciała wyłącznie do poziomu tkanki tłuszczowej, dodatkowo chroniąc masę mięśniową. W ofertach wielu firm znaleźć można także produkty zmniejszające uczucie głodu – działają one głównie na zasadzie nieznacznego pęcznienia w żołądku, niejako oszukując nasz organizm, że spożyliśmy już większą ilość posiłku. Tego typu produkty należy jednak spożywać wyłącznie w przypadku problemów z kontrolą objętości poszczególnych posiłków.

Preparaty hamujące apetyt

Do suplementów diety wspomagających redukcję masy ciała zalicza się między innymi preparaty hamujące apetyt. Do najpopularniejszych należy kwas hydroksycytrynowy (HCA) i chrom.
HCA jest substancją bioaktywną pozyskiwaną z owoców drzewa zwanego garcinia cambogia, rosnącego w południowo-wschodniej Azji. Jego działanie polega na blokowaniu w organizmie człowieka kluczowego enzymu odpowiedzialnego za przemianę nadmiaru spożytych węglowodanów w kwasy tłuszczowe. Konsekwencją tego procesu jest wzrost zasobów glikogenu, który normuje z kolei poziom glukozy w osoczu, co powoduje zmniejszenie łaknienia.

Chrom to pierwiastek regulujący gospodarkę węglowodanową ustroju. Skutecznie łagodzi objawy hipoglikemii (niedocukrzenia). Hipoglikemia występuje zarówno u osób chorych na cukrzycę, jak również dotyka osoby stosujące niskowęglowodanowe diety czy przeprowadzające zbyt restrykcyjne głodówki. Regularne zażywanie chromu reguluje poziom cukru we krwi, dzięki czemu znikają napady niepohamowanego głodu i chęć podjadania między posiłkami. Znacząco spada łaknienie na słodycze. Suplementacja diety chromem jest niezwykle istotna szczególnie przy współczesnym modelu żywienia, gdy większość pokarmów jest wysoko przetworzona, a więc uboga w ten pierwiastek. Dodatkowo obniżenie absorpcji (przyswajania) chromu z pożywienia powoduje dieta wysokotłuszczowa, produkty mleczne i zawarte w pożywieniu związki fosforowe (np. w coca-coli). Spożywanie chromu w połączeniu z wysiłkiem fizycznym pomaga w spalaniu nagromadzonych zapasów tłuszczu. Warto też zaznaczyć, że chrom jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju organizmu, ponieważ poprzez pobudzanie aktywności komórek beta trzustki wpływa na produkcję insuliny, a przez to aktywnie uczestniczy w przemianach węglowodanów. Ponadto zwiększa magazynowanie glukozy w mięśniach, wspomagając w ten sposób syntezę glikogenu. Stymuluje także przemiany energetyczne, ogranicza odkładanie tłuszczów oraz pobudza transport aminokwasów do komórek. Odpowiedni poziom chromu w organizmie wpływa na prawidłowy profil lipidowy krwi, m.in. na utrzymanie równowagi pomiędzy poziomem cholesterolu LDL i HDL, co z kolei zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych. (…)

Anna Czeczuk, Agnieszka Michalska

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 6/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube