Weekend w stylu slow

slow825O tym, że dobra dieta i ruch sprzyja zgrabnej sylwetce i utracie zbędnych kilogramów nie trzeba nikogo przekonywać. Tak samo, jak o tym, że ruch to świetna forma wypoczynku i regeneracji. Co jednak zrobić, aby faktycznie wprowadzić dobre jedzenie i ruch do codziennego życia? Zacząć można by od zdrowo spędzonego weekendu w hotelu spa, w którym w sposób przyjemny zapoczątkowana zostanie zmiana starych przyzwyczajeń. Czy to działa? Inspiracja wprost z Japonii

Na porannej zbiórce stawia się 15 osób, w tym terapeuci z obiektu, dietetyczka i trener slow joggingu. Piękne słońce – 15 minut rozgrzewki (prostych ćwiczeń rozciągających i budzących ciało do ruchu) i biegniemy – mamy cel przebiec 5 km po pięknym szlaku w górach. Jak się okazało, przebiegliśmy 8km, wróciliśmy wszyscy, uśmiechnięci, zmoczeni deszczem, rozkochani w slow joggingu – bieganiu, które pozwala na rozmowę, sprzyja zdrowiu i utracie kalorii i jest znakomitym sposobem, by ruszyć się w życiu w kierunku zdrowia we właściwym dla siebie tempie.

slow2400Czym jest slow jogging?

Twórcą slow joggingu jest Hiroaki Tanaka – japoński profesor nauk o sporcie, który przeprowadzał badania, mające na celu wykazanie minimalnej intensywności treningu korzystnego dla zdrowia. Wynik tych badań okazał się zaskakująco prosty – to nic innego, jak tylko bardzo wolne bieganie, czyli slow jogging! Tanaka wraz z prof. Hindą wykazali, że spalanie kalorii jest takie samo przy bieganiu z intensywnością 70% VO2 i 50% VO2. Przywołując więc jako argument mniejszy stopień zakwaszenia, Japończyk zaleca minimum 30 minut dziennie powolnego biegania. Co ciekawe, Japończyk twierdzi, że te pół godziny ruchu można podzielić nawet na kilkanaście części, ważne żeby biec minimum minutę bez przerwy. On sam realizuje tę koncepcję już od wielu lat, dzięki czemu schudł 15 kg i może się pochwalić znakomitym zdrowiem, a także wynikiem 2:38:50 w maratonie, uzyskanym w wieku 50 lat!

Dla kogo slow jogging?

Tę wyjątkowo prostą formę ruchu może uprawiać praktycznie każdy, bez względu na wiek czy stopień zaawansowania. Jest to doskonały starter dla tych, którzy dawno się nie ruszali, wspaniały sposób na wspomaganie odchudzania i zmianę pracy metabolicznej ciała. Slow jogging nie obciąża stawów w takim stopniu, jak klasyczne bieganie, dlatego może być uprawiany również przez osoby z nadwagą oraz osoby starsze jako substytut marszów.

Slow jogging jest polecany dla każdego i może być traktowany dwojako: jako cel sam w sobie lub też jako etap wstępny do szybszego biegania w przyszłości.

I to również znakomity argument, powodujący, że weekend czy też tygodniowy pobyt ze slow joggingiem w tle może stać się znakomitym zapoczątkowaniem ruchu i aktywności fizycznej na co dzień! Ważne, że jest to ruch zrównoważony energetycznie – nie powoduje totalnego zmęczenia i wyczerpania, co wiele osób mogłoby zniechęcić – przecież chcą wypocząć! (…)

Anna Sierpowska

Czytaj cały artykuł w Spa Inspirations 6/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Facebook

YouTube