Wizerunek Twojego salonu na Facebooku

Profesjonalnie prowadzone kanały w mediach społecznościowych pozwalają managerom beauty lepiej poznać ich aktualnych oraz potencjalnych klientów i nawiązać z nimi kontakt. Budują także wizerunek nowoczesnego gabinetu. Przez fanpage na Facebooku możemy dotrzeć z informacją o ofercie do osób, które jeszcze nie znają naszego salonu lub zachęcić stałych klientów do wypróbowania najnowszych zabiegów. Jak wykorzystać siłę Facebooka w budowaniu wizerunku Twojego salonu?

ZACZNIJ OD PLANU

Każdy biznes rozpoczyna się od przemyślanego biznesplanu. Analogicznie w zarządzaniu wizerunkiem salonu w social mediach potrzebna jest strategia. Tworzenie firmowego profilu na Facebooku rozpoczynamy od opracowania strategii, czyli wytycznych co i w jaki sposób komunikujemy. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest chaotyczne działanie i publikowanie przypadkowych treści, które nie są związane z działalnością firmy ani branżową tematyką. Dobry scenariusz to podstawa.

Podczas tworzenia strategii trzeba odpowiedzieć na pytanie: w jakim celu chcę uruchomić profil społecznościowy? Fanpage, czyli strona dla fanów na Facebooku, może realizować różne potrzeby, np. pozyskanie jak największej liczby fanów lub pogłębienie relacji z obecnymi odbiorcami. Kolejny krok to analiza tego, jakie atuty salonu możemy w danym medium wyeksponować, np. jeśli gabinet oferuje unikalne usługi, to warto zbudować oś komunikacji na ich promowaniu. Dobrze jest upewnić się, czy przygotowana przez nas strategia sprawdza się w praktyce. W tym celu zalecamy śledzenie zainteresowania fanów publikowanymi postami.

Dzięki statystykom dostępnym na Facebooku można obserwować zaangażowanie odbiorców w życie naszej marki na fanpage’u. Po przeanalizowaniu treści, które ich zainteresowały (a także tych, które nie zyskały ich aprobaty) możemy zadecydować o zmianach w kształcie komunikacji. Jeśli prowadzimy działania w kilku kanałach social media, np. na Instagramie, YouTube’ie, jak i na Pintereście, to powinny się one uzupełniać. Najwięcej korzyści przynosi stosowanie spójnej komunikacji wizualnej dla wszystkich kanałów. Dokument „strategia komunikacji” ułatwi koordynowanie całości projektu i pozwoli na jego merytoryczne rozwijanie w przyszłości.

POZNAJ SWOJEGO FANA

Komunikacja będzie efektywna, jeśli poznamy naszych odbiorców. Facebook udostępnia rozbudowane statystyki, na podstawie których z łatwością określimy profil fana. Dane demograficzne znajdziemy w statystykach w zakładce „Osoby”. Dostępne są tam także informacje, w jakich godzinach i z jaką częstotliwością fani odwiedzają nasz profil. Będzie to wskazówka, w jakim czasie i jak często publikować posty. Najlepiej udostępniać treści w czasie największego zaangażowania użytkowników. Warto w tym celu obserwować na bieżąco, co dzieje się na stronie i jakie pory dnia mogą być najbardziej korzystne dla prowadzonej przez nas komunikacji.

SPÓJNA KONCEPCJA WIZUALNA

Posty na Facebooku są zbudowane głównie z wielu różnorodnych form wizualnych takich jak grafiki, zdjęcia lub wideo, które w połączeniu z ciekawym tekstem komentarza mogą być kluczem do sukcesu w komunikacji z klientami. Dlatego wizualna strona komunikacji musi być dopracowana i spójna z przekazem. Przy tworzeniu postów warto skorzystać z aplikacji, dzięki której w kilka minut zaprojektujesz grafiki z tekstem. Wybierz czcionkę, którą będziesz się posługiwać oraz jednolity szablon, który możesz wykorzystać przy informacjach o promocjach lub ofertach specjalnych. Posługuj się spójną kolorystyką.

„CONTENT IS KING”

Posty publikowane na Fanpage’u powinny być wartościową informacją dla odbiorcy, a nie spamem. Podstawą prowadzenia komunikacji jest tworzenie unikalnych i angażujących treści nawiązujących do tematyki działalności. Użytkownicy, którzy polubili Twój fanpage prawdopodobnie oczekują nie tylko rozrywki i ładnych obrazków, ale również profesjonalnej porady oraz specjalistycznej wiedzy. Fani są dociekliwi i często porównują przedstawiane informacje z własnymi doświadczeniami. Publikowana treść decyduje o zainteresowaniu i zaangażowaniu użytkowników.

OTO KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD:

  • twórz cykle komunikacyjne, np. porady ekspertów,
  • pokazuj własne realizacje,
  • zapraszaj ludzi do tworzenia treści (User Generated Content – treści dostarczane przez fanów),
  • pozwól fanom wybierać, wykorzystując dowolny temat, który skłoni użytkowników do opowiedzenia się za jedną z opcji,
  • informuj na bieżąco o ofertach specjalnych i promocjach,
  • pokazuj backstage swoich pracowników, salony, gabinety,
  • organizuj konkursy, w których do wygrania będzie, np. zabieg w twoim gabinecie kosmetycznym (nie zapominając o dołączeniu regulaminu!),
  • twórz wideo – ze statystyk wynika, że użytkownicy częściej dzielą się filmami na Facebooku, niż na Youtube,
  • reklamuj inne marki, np. firmy kosmetyczne, z którymi współpracujesz, prawdopodobnie odwdzięczą się tym samym, (…)

Dagmara Krzewińska

Specjalista ds. social media i PR.

Pracowała dla takich marek jak: adidas, by Insomnia, , Fjällräven, Hanwag, Primus, Red Bull i Orlen.

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 2/2017

Facebook

YouTube