Własna witryna internetowa

strona825Nikt nie ma chyba dziś wątpliwości, że każda firma powinna mieć swoją stronę internetową. Jej brak odnotowywany jest często przez klientów jako brak profesjonalizmu i wiarygodności. Małe firmy obawiają się jednak, że stworzenie własnej witryny to koszt kilku tysięcy złotych, na co nie mogą sobie pozwolić, rezygnują więc z tak ważnego elementu budowania wizerunku. Tymczasem stworzenie strony nie jest już dziś takie trudne ani kosztowne – możesz ją mieć już za kilkaset złotych. Wartość jej posiadania – nieoceniona.

Atrakcyjny wygląd nie gwarantuje sukcesu

Większości osób  wydaje się, że głównym elementem witryny internetowej jest jej zewnętrzna – widoczna część, a właściwe opracowanie wyglądu serwisu jest gwarancją powodzenia. Jednak to tylko częściowo prawda. Każdy chyba spotkał się kiedyś z serwisami doskonale przygotowanymi pod względem graficznym, ale o tak nieprzejrzystym interfejsie, że nawigacja w obrębie serwisu była wręcz niemożliwa. Każda witryna posiada swoją wewnętrzną infrastrukturę, która decyduje o jej poprawnym funkcjonowaniu oraz obecności w wyszukiwarce. Cóż z tego, że treść i konstrukcja strony będą ergonomiczne dla klienta, skoro ten nie będzie mógł na nią trafić za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej? Atrakcyjna oprawa graficzna jest tylko wstępem, ale dopiero właściwe wdrożenie oraz optymalizacja kodu źródłowego witryny sprawi, że będzie ona mogła sprostać wymogom stawianym przez algorytmy wyszukiwarek.

Chcę własną witrynę!

W dzisiejszych czasach własna witryna internetowa jest niezbędna. Nie należy zwlekać z jej wdrożeniem. Przygotowanie serwisu nie stanowi tak naprawdę dużego wydatku, gdyż można posiłkować się gotowymi szablonami stron internetowych dostępnymi w serwisach takich jak ThemeForest (www.themeforest.net), a na silnik portalu (system zarządzania treścią CMS) wykorzystać bezpłatne oprogramowanie open source, takie jak WordPress (www.pl.wordpress.org).

W celu wdrożenia witryny www, trzeba dysponować unikalnym adresem internetowym oraz posiadać przestrzeń dyskową, gdzie witryna zostanie opublikowana. Adres strony powinien zostać dopasowany do nazwy przedsiębiorstwa oraz charakteru działalności firmy. Dobrze dobrany adres wpływa na późniejszą poprawę pozycjonowania serwisu. W celu rejestracji domeny skorzystaj z usług wyspecjalizowanych firm. Aby nie komplikować konfiguracji parametrów domeny, hosting również może zostać wykupiony  u wybranego rejestratora domen (najczęściej występuje forma rocznego abonamentu).

Projektowanie serwisu www

Przed przystąpieniem do prac nad własną stroną internetową należy zastanowić się, co właściwie chce się przekazać swoim potencjalnym użytkownikom. Projektowanie wyglądu strony to proces wymagający przemyślenia oraz analizy panujących trendów, a także rozwiązań zastosowanych na witrynach konkurencyjnych.

Zasady projektowania strony www

  1. Wprowadzenie hierarchii

Przygotuj listę elementów, które planujesz opisać na stronie oraz uszereguj je w odpowiedniej kolejności. Ustal treści serwisu oraz podziel je na bloki tematyczne.

  1. Zaplanowanie nawigacji

Zastanów się, jakie elementy powinny znajdować się w głównym menu strony, być może warto je pogrupować i wprowadzić dodatkowe menu boczne. Składniki menu powinny być czytelne z możliwością szybkiego odnalezienia linków do poszczególnych sekcji strony.

  1. Stworzenie makiety serwisu

Zastanów się, czy będziesz wykorzystywać moduły takie jak: polecane produkty, aktualności, formularz, baner reklamowy, system blogowy. Naszkicuj na kartce papieru zaplanowany układ modułów – poszukuj zbliżonego modułu w serwisach z szablonami stron internetowych (np. www.themeforest.net).

  1. Popraw atrakcyjność wizualną serwisu

Zadbaj o przygotowanie firmowej galerii zdjęć, wybierz zdjęcia które zostaną opublikowane na podstronach serwisu oraz umieszczone w głównym rotatorze strony głównej. W przypadku braku zasobów możesz skorzystać z płatnych serwisów takich jak Fotolia (www.fotolia.com).

  1. Zadbaj o czytelność i użyteczność zawartości

Przeglądanie zawartości witryny powinno odbywać się intuicyjne. Planując strukturę informacji masz wpływ na to, w którą stronę pokierujesz odwiedzającego serwis. Zastosowanie odpowiedniej struktury treści (nagłówków), wyróżnień oraz przycisków akcji (np. Kup teraz!) pozwala kierować użytkownika na te części strony, na których ci zależy.

  1. Buduj wizerunek oraz zaufanie

Praktyką godną polecenia jest prezentowanie dotychczasowych doświadczeń i rekomendacji otrzymanych od klientów. Prezentacja certyfikatów, nagród, referencji, listy partnerów i zdjęć gotowych realizacji pozwala internaucie nabrać zaufania do firmy.

(…)

Tomasz Jańczak

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 2/2015wydanie drukowane / e-wydanie

Facebook

YouTube