Jak wykorzystać potencjał Instagrama

Instagram rośnie w siłę kolejnych funkcji i nowych fanów. Sukcesywnie poszerza zasięg na całym świecie. Jego ewolucja, nowe funkcje, formaty oraz możliwości reklamowe sprawiają, że staje się jednym z najciekawszych kanałów społecznościowych zarówno dla użytkowników, jak i marketerów. O czym warto pamiętać przygotowując strategię aby efektywnie wykorzystać ten kanał komunikacji z klientami?

SPRZEDAWAJ BEZ SPRZEDAŻY

Jedną z najważniejszych zasad jest odejście od sprzedażowego podejścia, np. zamieszczania nieciekawych zdjęć naszych produktów z informacją o cenie. Warto zastanowić się co możemy przekazać naszym klientom za pomocą wizualnej treści. Sprawdza się zasada 3 x Z, według której musimy naszych klientów:

  • zachwycić treścią,
  • zainteresować ofertą,
  • zainspirować do działania.

Różnorodność publikowanych zdjęć (także grafik, infografik, filmów, gifów, a nawet memów) zapewni nam możliwość ciekawego przedstawienia historii marki, wyjątkowych okazji, ofert promocyjnych, porad i instrukcji naszych produktów.

PROFIL BIZNESOWY I SPOŁECZNOŚCIOWY

Instagram został zakupiony w 2012 roku przez Facebooka. Transakcja potwierdziła konsekwentną politykę Facebooka integrującą poszczególne platformy ze sobą, a w tym przypadku silną koneksję z Instagramem. Przekształcenia na profil biznesowy z profilu prywatnego (domyślnego) może dokonać każdy użytkownik, który połączy swoje konto na Instagramie z fanpagem, na którym ma uprawnienia administratorskie. Połączenie to jest konieczne do aktywowania profilu biznesowego. Jeden fanpage może być połączony tylko z jednym profilem na Instagramie. Co to daje? Przede wszystkim dodatkowy CTA w profilu (button kontakt) i wgląd w statystyki, do tej pory będące do wyciągnięcia (i to nie z łatwością) przez aplikacje zewnętrzne. W nowej sekcji możemy podejrzeć statystyki z minionego tygodnia, w tym:

  • ogólny zasięg i wyświetlenia naszych postów oraz wyświetlenia profilu,
  • liczbę kliknięcia w link bio,
  • najpopularniejsze posty,
  • aktywność (wg dni i godzin) obserwujących,
  • więcej informacji o obserwujących osobach (ich najpopularniejsze lokalizacje, podział demograficzny).

Myślę, że to dopiero początek rozwoju biznesowej sekcji Instagrama. Jesteśmy rok po uruchomieniu na nim reklam i kilka miesięcy po aktywowaniu kont biznesowych. Z pewnością rozwinie się panel statystyk (być może w pełnej wersji będzie dostępny przy statystykach połączonego z kontem fanpage’), a reklamy z placementem na Instagram staną się jeszcze bardziej popularne.

SZUKAJ INSPIRACJI

Żeby zrozumieć mechanikę i filozofię jakiegokolwiek serwisu społecznościowego, najlepiej zacząć od wyszukiwania i przeanalizowania działań najpopularniejszych bądź najciekawszych użytkowników. Dzięki temu poznamy formaty, które możemy zastosować i dla naszej strategii.

Według mojej subiektywnej oceny poszukiwania warto zacząć od tych czterech inspirujących profili:

  • Nike (@nike) sport, produkty, sprzedaż, promowanie marki
  • Deezee (@deezee_shoes) — dobre wykorzystanie hashtagów, angażowanie fanów do działania i odpowiednie spięcie z e-commercem,
  • Local Heroes — (@localheroes) — budowanie relacji z Generacją Z (najmłodsi), podchwytywanie trendów, duże zaangażowanie ze strony odbiorców,
  • Tous Polska (@touspolska) — pierwsze eksperymenty z funkcją Instagram Stories, dobrze zaplanowana komunikacja z fanami.

Każdy z nich przedstawia inną tematykę, inne podejście do biznesu (czasem są to przecież profile prywatne), a przede wszystkim do portalu Instagram. Zobacz, jak Nike reklamuje swoje produkty poprzez promowanie pewnego stylu życia, postawy, symboli i autorytetów, a jak Local Heroes nawiązuje do kontekstów i trendów znanym tylko osobom urodzonym po 2000 roku.

Zadanie dla ciebie: Sprawdź, jak działa twoja konkurencja, jakie formaty tworzy, jak często publikuje, jakie zabiegi stosuje, aby zaangażować swoich odbiorców. W tym celu posłużą nam rankingi (na przykład autorstwa NapoleonCat lub comiesięczne rankingi Sotrender) bądź natywna wyszukiwarka Instagrama.

REPOSTUJ

Na pewno przynajmniej raz udostępniałeś cudzą treść na swoim profilu na jakimś portalu społecznościowym (retweetowałeś lub podawałeś dalej tweety, share’owałeś posty na Facebooku, etc). Taką możliwość posiadasz również na Instagramie, jednak nie jest ona dostępna w natywnych funkcjach serwisu. Żeby udostępnić treści od innych użytkowników należy skorzystać z zewnętrznej, dodatkowej, aplikacji mobilnej, na przykład Repost (iOS, Android). Repostując zdjęcia pamiętaj o bezpośredniej zgodzie od autora (możesz ją uzyskać tylko bezpośrednio od autora w wiadomości prywatnej bądź w komentarzu) i oznaczeniu go w opisie! Dlaczego strategia repostowania jest cenna dla urozmaicenia profilu twojej marki? Tzw. treści pozyskane (user generated content), czyli utworzone przez twoich klientów i partnerów, są doskonałym materiałem na uwiarygodnienie jakości i wyjątkowości twoich produktów lub usług. Jednocześnie to reklama sama w sobie, jeśli publikujesz zdjęcie klienta, który używa Twojego produktu. Niektóre marki na swoich profilach na Instagramie publikują w większości tylko treści pozyskane. Najlepszym przykładem jest oficjalny profil marki Daniel Wellington, która wykorzystuje hashtag #danielwellington i prowadzi akcję #DWPickoftheDay. Hashtag marki zagregował już w sumie ponad osiemset tysięcy zdjęć autorstwa profesjonalnych fotografów o wysokiej jakości artystycznej. Nikt tak kreatywnie i niebanalnie nie podchodzi do produktów, jak sami użytkownicy, czyli klienci i fani w jednym. Rezultat: ponad dwa miliony obserwujących.

Innym przykładem kampanii skoncentrowanej na reposty jest hashtag #wbutachbrilu. Marka Brilu zachęca (odpowiednie CTA znajdziemy w opisie ich profilu) do publikowania zdjęć ze swoimi stylizacjami, w których zostały wykorzystane ich buty i oznaczania dedykowanym hashtagiem. Brilu później udostępnia dalej na swoim profilu wybrane stylizacje.

Zadanie dla ciebie: sprawdź, czy twoi klienci i partnerzy wiedzą, jaki jest oficjalny hastag (#) twojej marki. Znajdź posty, które publikują na temat twojej firmy lub jej produktów. Jeśli jeszcze tego nie robią, zachęć ich do tego. Regularnie przypominaj o możliwości tworzenia treści opartej o wsze produkty z użyciem dedykowanego #. Możesz też zorganizować w tym celu specjalny konkurs. (…)

Martyna Tarnawska

Social media consultant i trener w Socjomanii

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 2/2017

Facebook

YouTube