Zawsze patrz w przyszłość

mariusz350Czy potrzebujemy dziś dyskusji na temat tego, dokąd zmierza branża profesjonalnych usług spa i beauty? Moim zdaniem jak najbardziej. Teraz, w przeszłości i przyszłości – potrzebujemy jej stale. Każdy, kto profesjonalnie działa na tym rynku, powinien bacznie obserwować jego rozwój i na podstawie zachodzących zmian prognozować dalszy rozwój. Czyż nie to daje gwarancję bycia zawsze o krok przed konkurencją? Czy nie tak myślał Steve Jobs, kiedy realizował swoją wizję komputera osobistego w każdym domu? Podobnych przykładów liderowania, jak twórca marki Apple, można by jeszcze mnożyć, ale pozostając przy rzeczywistości naszej branży, owo konieczne dla prawdziwych liderów prognozowanie należałoby zacząć od analizy stanu obecnego. Jak więc dziś wygląda rzeczywistość usług spa w Polsce?

Zaryzykuję tezę, że wciąż jest w fazie poszukiwania odpowiedniej formuły dla tego, czym powinno być spa. Początki rynku to spa o charakterze relaksacyjno-pielęgnacyjnym, które w hotelach bazowało głównie na ofercie zabiegów kosmetycznych i infrastrukturze wodnej (baseny, sauny). Taką też formułę próbowano przenosić do rzeczywistości miejskich salonów. Dość szybko jednak okazało się, że po wypoczynek w duchu spa Polacy jeżdżą do hoteli, tak więc salony miejskie przed czterema laty bardzo szybko zwróciły się w kierunku zyskującej wówczas na popularności medycyny estetycznej. Wciąż możemy oglądać zmiany szyldów i witryn tych obiektów, w których miejsce spa zajmuje medycyna estetyczna. „Magii” szybkich efektów, które zapewniają rozwiązania medycyny estetycznej, nie oparły się też hotele spa. Dziś wiele z nich, nawet tych o charakterze destination spa, ma w swojej ofercie wypełniacze, botox i inne „szybkie rozwiązania poprawy urody”. Na drugim biegunie rozwoju spa hotelowego są obiekty, dla których spa staje się częścią większej filozofii, jaką jest wellness. W tym przypadku infrastruktura spa pełni rolę wspomagającą dla terapii leczniczych czy ukierunkowanych na rozwiązanie konkretnego problemu, jak np. detox, zrzucenie zbędnych kilogramów czy wspomaganie leczenia chorób kobiecych. Jeszcze inny trend rozwoju spa, o którym między innymi rozmawiamy w tym wydaniu z Rafałem Marutem, właścicielem firmy Intersun, to ten który wieści, że spa, po okresie eksperymentów, powinno wrócić do korzeni – czyli relaksu opartego na terapiach związanych z wodą. Potwierdzeniem zasadności zmierzania w tym kierunku jest dobra kondycja obiektów działających od lat w Niemczech czy Austrii.

Powyższe kierunki zdają się być najbardziej perspektywiczne. Który z nich będzie dominował, a który okaże się krótkotrwałą modą? Czy może powstaną nisze i spa będzie obecne w obiektach o różnych, innych specjalizacjach? Powyższa analiza to pierwszy krok, kolejny jest najważniejszy, ale też najtrudniejszy, bo musi być wykonany samodzielnie. Udanej wędrówki.

Mariusz Nieścior

Artykuł pochodzi ze Spa Inspirations 6/2014 – wydanie drukowane / e-wydanie

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube