Jak zmienić salon urody w maszynę do zarabiania pieniędzy?

Każdy biznes daje satysfakcję, jeśli przynosi zyski. Osiągnąć to można poprzez umiejętne gospodarowanie budżetem i mądre ustalenie cen zabiegów. Adam Grzesik podpowiada, w jaki sposób mądrze zarządzać budżetem salonu beauty. Prowadzi własne firmy, w tym Salon Kosmetyczny Piękne Ciało, ale też pomaga innym przedsiębiorcom zarabiać pieniądze.

Czy nie jest tak, że otwierając swój salon kosmetyczny, gabinet, może spa, marzyłaś o zadowolonych klientach, z przyjemnością płacących za usługi? O pracownikach, których po prostu opłaca się zatrudniać i o pieniądzach, dzięki którym będziesz godnie żyć? W końcu usługi upiększające cechują się niezwykle wysokimi marżami. Jednak kosztowni pracownicy, konkurencja cenowa i klienci wybierający podstawowe zabiegi, często skutecznie ograniczają zyski właściciela. Jak to zmienić? Proponuję Ci trochę inne spojrzenie na biznes — przez pryzmat cyfr. To właśnie dzięki znajomości budżetu i elementom zarządzania pieniędzmi, garstka przedsiębiorców zarabia i dyktuje warunki innym. Oto kilka wskazówek, które mogą być pomocne w zarządzaniu salonem.

 

BIZNES TO BIZNES, A NIE DOM

Dlatego oddziel pieniądze prywatne od firmowych. Jeśli tego nie zrobisz, to zawsze będziesz ich niewolnikiem. Traktuj siebie jak pracownika i rób sobie wypłaty, a przynajmniej skrupulatnie notuj, ile pieniędzy zabierasz z firmy. Bez tego nigdy nie dowiesz się, ile naprawdę zarabiasz. Zauważ, że każda spółka z o.o. natychmiast oddziela konta właścicieli od kont prywatnych. Postępuj identycznie.

Rekomenduję robienie wypłat dla właściciela raz, może dwa razy w miesiącu. Opcją minimum jest zapisywanie swoich prywatnych wydatków. Jednak tutaj kryje się spore ryzyko zaniechania i zapomnienia o takiej prostej czynności. Kiedy zaczniesz to robić, wyznacz sobie, ile pieniędzy pozostawisz na koncie firmowym. Idealnie, jeśli połowę zysków miesięcznych potraktujesz jako wypłatę, a połowę pozostawisz w biznesie.

Ważne, aby Twoja firma posiadała pieniądze, które może inwestować. Dobre gospodarowanie pieniędzmi zapewni Ci przewagę konkurencyjną.

 

KSIĘGOWOŚĆ NIE POMOŻE CI ZARABIAĆ

Nie licz na swoją księgową, ponieważ ona odpowiada za naliczenie należnego podatku, a nie za Twoje zyski. Dodatkowo zapamiętaj, że księgowa jedynie księguje decyzje podjęte przez Ciebie. To Ty dostarczasz jej faktury kosztowe, a ona nalicza podatek. Nie ma żadnego interesu w tym, żeby zajmować się Twoimi sprawami finansowymi. Dlatego to Ty musisz wziąć za nie odpowiedzialność.

Aby Twój biznes przynosił zyski, najpierw potrzebujesz sprzedaży. Sprzedaż jest możliwa tylko wtedy, kiedy masz bardzo dobry model biznesowy i świadczysz usługi na takim poziomie, aby klienci wracali do Ciebie i zostali z Tobą na zawsze.

 

ZARABIANIE PIENIĘDZY, A ZARZĄDZANIE NIMI

To dwie zupełnie inne rzeczy. Aby Twój biznes przynosił zyski, najpierw potrzebujesz sprzedaży. Sprzedaż jest możliwa tylko wtedy, kiedy masz bardzo dobry model biznesowy i świadczysz usługi na takim poziomie, aby klienci wracali do Ciebie i zostali z Tobą na zawsze. Dlatego żaden budżet nie pomoże Ci w sprzedaży. Pomoże Ci natomiast dużo lepiej zarządzać pieniędzmi, mądrzej wycenić ofertę, efektywniej wynagradzać pracowników i lepiej planować promocje. Zabezpieczy Cię również przed stratami, kradzieżami i pozwoli przewidzieć nadchodzące zagrożenia.

Bieżący budżet salonu w oparciu o rachunkowość zarządczą [TABELA 1]. Być może na początku wyda Ci się to skomplikowane, ale kiedy zaczniesz to robić, otworzą Ci się oczy. To specjalne podejście do finansów firmy, skonstruowane dla właścicieli takich jak Ty.

Oto kilka wskazówek do planowania budżetu salonu kosmetycznego:

1. Określ swój miesięczny poziom kosztów stałych [TABELA 2]

Są to wszystkie płatności, które ponosisz bez względu na to czy i ile sprzedajesz, na przykład: czynsz, energia elektryczna, wynagrodzenia podstawowe, ZUS, księgowość, ochrona, reklamy. Im wyższe koszty stałe, tym więcej musisz na nie pracować. Znajomość poziomu tych kosztów pozwoli Ci określić, ile kosztuje Cię godzina funkcjonowania lokalu.

Przykład: Miesięcznie na utrzymanie salonu wydajesz 20 000 zł. Twój salon zatrudnia 4 osoby, posiada 3 gabinety i jest otwarty przez 220 godzin w miesiącu. Jednak tylko przez 160 godzin miesięcznie świadczy usługi w każdym z gabinetów. Reszta czasu to czekanie na klientów lub czas, kiedy klient umawia się i nie przychodzi. To oznacza, że każda godzina pracy kosztuje 20 000 zł / 160 = 125 zł Ponieważ działają 3 gabinety, możemy przyjąć, że „gabinetogodzina” kosztuje 125 zł / 3 = 42 zł

 

2. Określ swój procentowy poziom kosztów zmiennych (sprzedaży) [TABELA 3]

Drugim krokiem jest policzenie kosztów zmiennych, inaczej nazywanych kosztami sprzedaży. Będą to wydatki ściśle związane ze sprzedażą jak zakupy produktów do zabiegów, towarów do sprzedaży lub prowizje od sprzedaży dla pracowników. Warto dążyć do tego, aby zamieniać koszty stałe na zmienne. Dzięki temu ponosisz je tylko wtedy, kiedy zarabiasz. W tym miejscu możesz policzyć koszty poszczególnych zabiegów. Dzięki temu poznasz ich zyskowność, a co za tym idzie, lepiej przygotujesz ofertę sprzedażową.

Przykład: Nasz omawiany salon ponosi koszty zmienne w wysokości 20% wartości sprzedaży, która na powyższym przykładzie wynosi 50 000 zł miesięcznie. Składają się na nie w 10% prowizje dla pracowników i w 10% koszty materiałów do zabiegów. Dzięki tym dwóm parametrom wiemy, że obrót musi przekroczyć w każdym miesiącu minimum 30 000 zł, żeby salon mógł zarobić na koszty bieżące działalności. 20 000 zł kosztów stałych i 20% kosztów zmiennych (50 000 x 20% = 10 000 zł). Jeśli nasze obliczenia przeprowadzimy z podatkiem VAT, to należy doliczyć jeszcze jego wartość. (…)

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration nr 1-2/2018>

Adam Grzesik
https://adamgrzesik.pl/blog/
https://zarabiamwbiznesie.pl/jak-zaczac/
Więcej informacji o prowadzeniu budżetu
firmowego znajdziesz na stronie
http://budzet-plik.pagedemo.co/.
Znajdziesz tam plik z szablonem budżetu
i krótkie wideo z instrukcją.

Adam Grzesik będzie jednym z prelegentów 6 konferencji Beauty Inspiration Lider Biznesu Beauty

Zapisz się do newslettera, a otrzymasz dostęp do pełnej wersji tego artykułu:

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube