Dlaczego pracownicy odchodzą? I jak ich zatrzymać?

To, że dobry pracownik jest skarbem wie chyba każdy. Już znalezienie rzetelnego pracownika stanowi dla pracodawców nie lada wyzwanie. Potencjalnych kandydatów można kusić atrakcyjnym wynagrodzeniem finansowym i dodatkowymi benefitami. Natomiast to czy zostaną na dłużej – to już inna kwestia, która zależy od wielu czynników. Od jakich? Okazuje się, że lista jest dość długa, bo dla różnych osób, różne wartości mają większe lub mniejsze znaczenie.

Aby zrozumieć dlaczego ludzie odchodzą z pracy najpierw trzeba się zastanowić po co i dlaczego ją podejmują. Większość z nas z pewnością odpowiedziałaby na to pytanie dwoma słowami – dla pieniędzy. I choć jest to prawda, nie wyczerpuje tematu. Jedni pracują, bo potrzebują jakiegoś zajęcia i, jak sami dość często podkreślają, chcą/muszą zarobić „parę groszy”. Drugich fascynuje robienie kariery, awanse oraz dążenie do celu. A jeszcze inni pracują dla pasji i satysfakcji, co dość często nazywamy powołaniem.

Dlatego w poszukiwaniu idealnego kandydata na pracownika kluczowy jest proces rekrutacji. Kiedy będziesz wiedział z jakich powodów twój przyszły pracownik podejmuje pracę to z łatwością dostosujesz się do jego potrzeb i będziesz mógł zatrzymać go w firmie na dłużej. Oczywiście nie unikniesz rotacji pracowników, gdyż to zupełnie normalny proces. Możesz i powinieneś jednać próbować zredukować go do minimum. A wiedza o przyczynach odchodzenia może pomóc w unikaniu klasycznych błędów i stanowić punkt wyjścia do poprawy.

 

CO TAK NAPRAWDĘ SPRAWIA, ŻE PRACOWNIK CHCE ODEJŚĆ DO INNEJ FIRMY?

Najlepszym źródłem informacji na ten temat są sami odchodzący pracownicy. Ci jednak rzadko szczerze odpowiadają na pytanie szefa o powody rezygnacji. Zwykle mówią o lepszej propozycji finansowej, możliwości rozwoju, gdy tymczasem powody odejścia są zupełnie inne. Zresztą postaw się na ich miejscu i sam zadaj sobie pytanie „dlaczego odchodzisz z pracy”, czy odpowiedziałbyś szczerze? a teraz spójrz czy nie lepiej brzmi pytanie „dlaczego nie zostajesz z nami?”. Dotarcie do prawdziwych powodów rezygnowania z pracy pozwoli Ci na poprawę obszarów, w których popełniasz błędy i pozwoli na zmniejszenie rotacji pracowników.

Większość pracodawców myśli, że najczęściej to z powodu wynagrodzenia ich pracownicy decydują się na zmianę miejsca pracy. Nie jest to jednak prawda. Owszem pieniądze są bardzo ważne, ale jeszcze ważniejsza jest satysfakcja z pracy, dobra atmosfera, relacje ze współpracownikami i szefem. Tezę tę potwierdzają badania Instytutu Saratoga. Otóż, jak z nich wynika, mimo tego że aż 89% pracodawców myśli, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych zarobków, a tylko 11% – z innych powodów, jest wręcz odwrotnie. Według badań ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% pracowników, a aż 88% – z innych przyczyn. To dowód na to, że nie konkurencja przyciąga pracowników, ale firmy skutecznie, choć nieświadomie, same doprowadzają do odejść kluczowych i cennych ludzi.

 

1. NIEDOCENIANIE

Niewiele rzeczy tak negatywnie wpływa na morale pracowników jak brak uznania przez szefa. Dobra praca zawsze powinna być zauważona i doceniona. To jest bardzo istotny aspekt. Marginalizowany pracownik szybko traci zapał do pracy. Mało tego, z czasem zaczyna się żalić współpracownikom, co bardzo negatywnie wpływa na morale całego zespołu. Sposobów na docenienie, podziękowanie jest wiele – czasem wystarczy osobista pochwała z ust szefa. Jednak nie może się kończyć tylko na nich. Należy pamiętać, że wszelkie inne formy jak premie pieniężne, szkolenia, wycieczki, są także mile widziane. O talenty trzeba dbać, ponieważ takie osoby często podnoszą całościowo jakość pracy. Nierzadko pracodawcy dopiero w momencie składania wypowiedzenia, zaczynają zastanawiać się, co skłoniło pracownika do takiej decyzji. Wtedy jest jednak zdecydowanie za późno. Jakże często zapominamy, że pracownik to człowiek, który też może mieć gorsze i lepsze dni. Dobry menedżer potrafi wesprzeć pracownika, gdy trzeba, ale i cieszy się jego sukcesami.

 

2. ZŁE RELACJE

Jednym z bardzo istotnych czynników, dla wielu pracowników nawet ważniejszym niż warunki zatrudnienia, jest atmosfera w pracy. Dobre relacje ze współpracownikami i szefem powodują, że czas spędzany w pracy jest przyjemny. Należy zwrócić uwagę, iż dość dużo czasu spędza się w pracy i kiedy atmosfera jest nieprzyjemna, pracownicy stają się nerwowi, niechętnie wykonują dodatkowe zadania, szybciej się męczą.

Niby pracują, bo w tym momencie muszą, ale gdy tylko zdarzy się okazja – odejdą. Aby zmniejszyć rotację pracowników, warto więc położyć większy nacisk na dobre relacje w zespole. Przecież już nie raz słyszałeś, że siła firmy tkwi w dobrze zgranym i zaangażowanym zespole. Warto o tym pamiętać. Dobry i mądry szef, to ten który buduje zespół marzeń, bazując na naturalnych talentach pracowników, bierze pod uwagę potrzebę uzupełniających się kompetencji oraz dba o dobre relacje w zespole.

Kiedy mówimy o relacjach w firmie, to nie możemy mieć na uwadze tylko pracowników. Dobre relacje powinien z pracownikami utrzymywać również szef. Sondaże pokazują, że nierzadko pracownicy zmieniają pracodawcę z uwagi na niezadowolenie z tego, jak są przez nich traktowani. Trzeba tu wyraźnie zaznaczyć, że z reguły nie oczekują przyjaźni ze strony swoich szefów, ale chcą by ich wzajemne relacje były pozytywne. W innym przypadku współpraca staje się uciążliwa i to nie jedynie z punktu widzenia pracownika. Wzorowy pracodawca nie tylko wyznacza kierunek działania firmy, ale jest również wsparciem dla członków zespołu. Okazuje się, że dobre słowo i zwykłe „dziękuję” to też bardzo ważny element budowania relacji. Zdarza się dość często, że szef nie docenia własnych pracowników albo brak relacji sprawia, że codzienna koegzystencja jest uciążliwa a obowiązki wykonuje się niejako pod przymusem. Jeżeli ta sytuacja nie zostanie w porę zauważona i szef nie podejmie próby jej naprawienia, z reguły pracownicy odchodzą. Stwierdzenie „pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa” w czasach rynku pracownika ma coraz większe znaczenie.

 

3. WYNAGRODZENIE

Nie da się ukryć, że główną motywacją do pracy dla wielu pracowników jest odpowiednie wynagrodzenie. Trudno mówić o uznaniu wyników, umiejętności, kiedy pensja jest nieznacznie wyższa od minimalnej krajowej. Jak już wcześniej wspomniałam, samo chwalenie to za mało – wynagrodzenie powinno być adekwatne do umiejętności, zaangażowania i wyników. Nawet jeżeli pracownikowi odpowiada atmosfera i zlecone obowiązki, najprawdopodobniej odejdzie z firmy i przystanie na propozycję konkurencji, jeżeli ta zaoferuje mu wyższe wynagrodzenie. Inteligentny, dobry pracownik w wielu przypadkach wie, że jest dobry, w związku z tym będzie oczekiwał odpowiedniej zapłaty za to, co robi, jakie wyniki osiąga dla firmy. Jeżeli mu tego nie zapewnimy, musimy liczyć się z jego odejściem. Opracuj więc system wynagrodzeń tak, aby automatycznie nagradzał pracowników bardziej się angażujących. Musisz pamiętać, że jak odchodzi dobry pracownik, traci na tym również cały zespół. (…)

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 5/2019>>> (kliknij i sprawdź też spis treści)

 

Beata Adamczyk
Międzynarodowy konsultant rynku spa & beauty, wykładowca, szkoleniowiec

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube