Unikalna oferta – podstawa w budowaniu biznesu

Zainteresowanie tematyką usług beauty wciąż rośnie. Z tego powodu przybywa inwestorów i, co za tym idzie, powstają nowe salony, kliniki oraz ośrodki spa. Jak przygotować się do tego biznesu, aby mieć dobry start, a później skutecznie prowadzić działalność? Najważniejsza jest koncepcja.

Kilka lat temu model biznesowy w gabinetach kosmetycznych czy spa opierał się głównie na budowaniu bliskich relacji z klientem (high-touch), gdzie udział technologii był minimalny. Natomiast we współczesnych obiektach króluje technologia (high-tech). Można ją znaleźć nawet w menu obiektów, w których koncepcja kojarzy się głównie z filozofią wellness. Przypuszczalnie takie rozwiązanie zostało wprowadzone, aby nie przegrać walki o klienta z typowymi medi-spa lub klinikami medycyny estetycznej. Światowy przemysł kosmetyczny też podąża za tym trendem, zmieniając sposób funkcjonowania obiektów beauty.

 

PRZEMYŚLANE DZIAŁANIA

Rynek beauty w Polsce jest już bardzo rozwinięty i niezwykle konkurencyjny, więc stworzenie miejsca, do którego klienci będą stale wracać, wymaga nie tylko wiedzy biznesowej, ale i dobrej znajomości branży. Wielu inwestorów zaczyna tworzenie swojej inwestycji od projektu architektonicznego, hołdując zasadzie najpierw ściany, a potem oferta. To niestety jest złe podejście.

Takiego rodzaju myślenie skutkuje błędami, których poprawianie na etapie realizacji nie tylko wydłuża proces powstawania inwestycji, ale niesie za sobą dodatkowe koszty. Można się o tym przekonać, odwiedzając wiele istniejących obiektów w Polsce.

Co gorsza, powstają kolejne projekty tworzone według tej zasady, które nie wiadomo co będą oferować i jaka będzie ich filozofia.

 

NIE BYĆ „WSZYSTKIM DLA WSZYSTKICH”

Kluczem do sukcesu w tej kwestii jest rozpoczęcie działań od opracowania odpowiedniej koncepcji, przy której tworzeniu powinniśmy kierować się tym, aby nie być „wszystkim dla wszystkich”. Są to podstawowe kwestie, które powinien znać nawet początkujący manager.

Zastanawiający jest więc fakt, dlaczego w rzeczywistości dość często dzieje się inaczej. Dlaczego nowo powstające obiekty tworzą swoją ofertę łudząco podobną do konkurencji? Często niezrozumiałą dla klientów, zbyt długą, której już po pierwszej stronie nikt nie chce czytać dalej. A przecież to od oferty zależy sukces każdego obiektu beauty.

Nie jest żadnym odkryciem, że każda inwestycja czy przedsięwzięcie ma swoje podstawy i tak jest też w tym przypadku. Warto zatem, zanim podejmiemy jakiekolwiek inne kroki, usiąść i opracować chociażby podstawy koncepcji.

 

CZYM JEST KONCEPCJA?

Wielu inwestorów ma błędne pojęcie, że jest to układ pomieszczeń przygotowany przez architekta. Koncepcja dla danego ośrodka beauty to przede wszystkim menu zabiegowe, czyli to, co będzie się klientowi oferowało (zabiegi, terapie, warsztaty) i powód, dla którego będzie chciał do tego miejsca wrócić ponownie. Jest to tak naprawdę konstrukcja całej inwestycji, która z jednej strony powinna odzwierciedlać cechy wyróżniające obiekt na rynku, a z drugiej determinować wszystkie inne rozwiązania.

Zdefiniowanie tego na samym początku inwestycji jest jak wytycznie celu, za którym będziemy podążać zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Jest jednym z kluczowych czynników, zapewniających salonom zainteresowanie klientów i w efekcie przychód. Stanowi źródło najważniejszych, a zarazem podstawowych informacji o obiekcie spa czy gabinetu beauty.

 

KONCEPCJA PROJEKTU

Ustalenie listy zabiegów oraz innych rodzajów aktywności pozwoli określić jakie gabinety i pomieszczenia są potrzebne, jaki ma być ich układ funkcjonalny oraz jaką powierzchnię należy na nie przeznaczyć. To są podstawowe informacje, które musimy przekazać architektowi przed rozpoczęciem pracy nad projektem.

Inaczej musi zostać za projektowany gabinet do zabiegów z zakresu medycyny estetycznej, masażu, inaczej gabinet do rytuałów i zabiegów mokrych, a jeszcze inaczej podologiczny. Każdy z nich będzie potrzebował też innego specjalistycznego wyposażenia i mebli.

Dobrze opracowana oferta pozwoli zatem na określenie potrzebnej przestrzeni oraz sprzętu, który będzie niezbędny do wykonywania zabiegów i prowadzenia całego obiektu. Jeżeli myślą przewodnią będzie oferta ukierunkowana na modelowanie i wyszczuplanie ciała, to wówczas należy skupić się na markach oraz sprzętach, które będą intensywnie ten proces wspierać. Podstawą w ofercie powinny być konsultacje z dietetykiem, warsztaty żywieniowe, jak również różne formy aktywności wpierające procesy wyszczuplania sylwetki. (…)

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 5/2018>>> (możesz zamówić szybko dostęp do ewydania)

Beata Adamczyk

doradca rynku spa & beauty, szkoleniowiec i manager Kliniki Urody Feniks

Skontaktuj się z nami!

Facebook

YouTube